Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Populariteit van binnenlandse vakanties groeit bovengemiddeld hard

Door Redactie Nationale Recreatiegids
schedule 7 min
location_on [xx]km
Op vakantie gaan blijft ongekend populair onder Nederlanders. Gemiddeld gaan we ongeveer drie keer per jaar op  vakantie, maar van veel Nederlanders mag dat best nog wat meer. Verwacht wordt dat het aantal vakanties van Nederlanders groeit naar 44 miljoen in 2030, waarbij de grootste groei zal zitten bij de binnenlandse vakanties. Dit blijkt uit consumentenonderzoek dat Trends & Tourism heeft uitgevoerd ten behoeve van de Toekomstvisie Nederlandse vakantiemarkt 2030.
“Hoewel veel Nederlanders al meerdere keren per jaar op vakantie gaan, zou twee derde best nog vaker op vakantie willen, als onder andere tijd en geld geen belemmering zouden zijn. Nederlanders geven aan vakanties als belangrijkste bestedingsdoel te zien wanneer ze meer geld zouden hebben”, aldus Kees van der Most van Trends & Tourism.
 

Aantal vakanties van Nederlanders groeit naar 44 miljoen in 2030

 
Het positieve sentiment rond vakanties zal zich de komende jaren vertalen in een verdere groei van de vakantiemarkt. “Mede gedreven door een licht groeiende economie en bevolking is de verwachting dat het aantal vakanties op jaarbasis met zo’n 0,5 à 1 procent per jaar zal stijgen (zo’n 300.000 extra vakanties per jaar). De vakantiedeelname zal groeien naar 84 procent van de bevolking, de vakantiefrequentie naar 2,95 vakanties per vakantieganger per jaar, wat resulteert in zo’n 44 miljoen vakanties in 2030,” vertelt Van der Most. ‘’Was er de afgelopen decennia vooral groei voor buitenlandse vakanties; voor het komende decennium dient rekening te worden gehouden met een revival van binnenlandse vakanties. Het aantal binnenlandse vakanties zal na jaren van stabilisatie weer gaan groeien (plus 1 procent per jaar); terwijl voor buitenlandse vakanties een iets bescheidener groei van een 0,5 procent per jaar wordt verwacht.’’
 

De opmars van binnenlandse vakanties

 
De populariteit van binnenlandse vakanties groeit. Eén van de redenen is dat de groei van de vakantiemarkt vooral zit in korte vakanties en deze worden relatief vaak in eigen land doorgebracht. Daarnaast zal een sterk groeiend aantal 65-ers een impuls geven aan binnenlands toerisme (oudere senioren kiezen meer dan gemiddeld voor eigen land). Andere zaken die bijdragen aan meer binnenlandse vakanties zijn: het duurder worden van buitenlandse vliegvakanties in combinatie met een kritischer houding ten opzichte van vliegen, een grotere kans op mooi zomer weer in eigen land en in z’n algemeenheid een positiever imago van Nederland als vakantiebestemming. Technische toelichting De resultaten van de Toekomstvisie Nederlandse vakantiemarkt 2030 zijn gebaseerd op uitgebreid deskresearch, tientallen expert interviews en grootschalig consumentenonderzoek (representatief voor de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder).
 
Een samenvatting van de Toekomstvisie Nederlandse vakantiemarkt 2030 is te vinden via de website van Trends & Tourism.
 
Door: Nationale Recreatiegids
23 april '24 (13:56)

Nederlanders willen wel verduurzamen, maar dat moet ook goed zijn voor de portemonnee

In Nederland spreekt driekwart van de mensen hun zorgen uit over het klimaat en vindt dat er wat aan moet gebeuren om klimaatverandering te remmen. Toch is er bij slechts de helft van de Nederlanders een gevoel van persoonlijke verantwoordelijkheid. Ook leiden klimaatzorgen nauwelijks tot gedragsverandering. Dat laatste gaat voornamelijk over mensen met een hoog inkomen en een hbo- of wo-opleiding. Dit blijkt uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) en de Protestantse Theologische Universiteit (PThU). In meer dan de helft van de onderzochte situaties zijn Nederlanders niet bereid om hun leefstijl te veranderen ten gunste van het klimaat. Als mensen al bereid zijn tot verandering dan is dat met name vanuit een financieel oogpunt: als niet-duurzaam gedrag meer geld kost dan duurzaam gedrag, meldt SCP.

22 april '24 (10:56)

Hogere prijzen en extreem weer weerhouden Nederlanders niet van boeken vakantie

Er zijn meer mensen die er dit jaar op uit gaan voor een vakantie. Waar vorig jaar acht op de tien Nederlanders aangaf dat zij vakantieplannen hebben, is dat dit jaar negen op de tien mensen. Daarbij valt op dat duurzaamheid, stijgende kosten en extreem weer een belangrijke rol spelen bij het maken van een vakantiekeuze. Ook heeft iets meer dan de helft van de Nederlanders een vakantie geboekt en heeft 39 procent de intentie om dat nog te doen. Hierbij blijkt vooral mei een populaire vakantiemaand te zijn; 1 op de 5 Nederlanders gaat deze maand op vakantie, meldt NBTC.

19 april '24 (10:41)

Vanaf nu is de natuur ook een artiest (die daar geld aan kan verdienen)

De zingende vogeltjes of kabbelende watertjes die je in veel muzieknummers hoort kunnen vanaf nu aangemerkt worden als ‘muzikant’. Het staat artiesten vrij om de natuur mee te nemen in de artiestenlijst, waardoor het ook voor deze ‘artiest’ mogelijk wordt om royalty’s te ontvangen, meldt NOS.

18 april '24 (11:32)

Minimumloon toch niet met 1,2 procent extra omhoog: Eerste Kamer stemt tegen spoedwet

Het leek er even op dat het minimumloon met 1,2 procent extra verhoogd zou worden, maar dit gaat niet door. De Eerste Kamer stemde woensdag tegen. Dit betekent dat er per 1 juli dus geen extra verhoging van het minimumloon plaatsvindt, meldt Rijksoverheid.

16 april '24 (11:54)

Reisbranche wil 'flexdagen' rondom schoolvakanties

Reiskoepel ANVR wil meer flexibiliteit rondom de schoolvakanties en roept de formerende partijen op 'flexdagen' mogelijk te maken, om de vakantiedrukte beter te spreiden. Zonder spreiding lopen prijzen in het hoogseizoen verder op, om te compenseren voor de onderbezetting buiten het piekseizoen, zegt ANVR-directeur Frank Oostdam.

15 april '24 (16:54)

‘Nederlanders besteden hun vrije tijd actief en gevarieerd’

Nederlanders besteden graag hun vrije tijd actief en gevarieerd. Daarbij besteden ze ook tijdens een dagje uit, blijkt uit een recent onderzoek naar uithuizige vrijetijdsmarkt van I&O Research, in opdracht voor het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). In het Nederlandse Vrijetijdsonderzoek (NVTO) wordt inzicht gegeven in de vrijetijdsactiviteiten buitenshuis. In totaal hebben 28.145 respondenten de vragenlijst ingevuld, over de periode van november 2022 tot november 2023, meldt NBTC. 

15 april '24 (15:26)

Utrechtse Jaarbeurs voor het eerst sinds coronapandemie weer winstgevend

De Jaarbeurs in Utrecht heeft afgelopen jaar voor het eerst sinds de coronacrisis weer winst gemaakt. De evenementenlocatie organiseerde vooral meer beurzen in het buitenland, onder meer in Thailand, Vietnam en de Verenigde Arabische Emiraten. In de Jaarbeurs zelf waren vorig jaar minder grote evenementen.

12 april '24 ( 9:37)

Touroperators bereiken de meeste mensen via TV

Touroperators maken het meest gebruik van reclame op televisie. Dat neemt bijna 40 procent van de totale advertenties in beslag. De reclame van TUI Nederland bereikt de meeste Nederlanders (44 procent). Personen van 35 tot en met 49 jaar zien reclames aanzienlijk minder vaak, blijkt uit de Nationale Benchmark Touroperators, een grootschalig onderzoek van Multiscope. Voor het onderzoek zijn 7.000 Nederlanders ondervraagd, meldt Multiscope.

11 april '24 (16:04)

Fietsenfabrikant VanMoof verkoopt weer fietsen

De Nederlandse fabrikant van elektrische fietsen VanMoof verkoopt weer fietsen via zijn eigen website. Klanten kunnen kiezen uit de modellen S5 en A5, de nieuwste generatie fietsen van het bedrijf. Topman Eliott Wertheimer spreekt van "een enorme mijlpaal". VanMoof ging vorig jaar failliet, maar kon uiteindelijk een doorstart maken dankzij een overname door LaVoie, een e-stepfabrikant die valt onder het Britse McLaren.

11 april '24 (11:49)

Nederlandse Oostappen-vakantieparken straks niet meer in handen van Peter Gillis

Peter Gillis stopt als baas van Nederlandse Oostappen-vakantieparken, zo heeft hij donderdag bekendgemaakt. De organisatie komt in handen van een nieuwe uitbater. Gillis gaat wel door met het beheer van de Belgische parken, die onder een nieuw label doorgaan.