Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Trendwatcher: grenzen in recreatiesector vervagen, stand-alones krijgen het moeilijk

Door Redactie Nationale Recreatiegids
schedule 6 min
location_on [xx]km
De grenzen in de recreatiesector vervagen steeds meer: vakantieparken, pretparken, retail, horeca en evenementen worden steeds meer een mix. Wie succesvol wil zijn in de recreatiebranche doet er dan ook goed aan te clusteren. Stand-alone-bedrijven als escaperooms krijgen het moeilijk. Dit stelt trendwatcher Hans van Leeuwen in een interview met de Nationale Recreatiegids.
In het interview zegt Hans van Leeuwen, naast trendwatcher ook conceptontwikkelaar Recreatie en Toerisme bij Pleisureworld NRIT, dat de manier waarop wij met onze vrije tijd omgaan een belangrijke rol speelt in de veranderingen die nu spelen in de recreatiesector: “Vrije tijd is tegenwoordig niet alleen meer gehouden aan de tijd buiten onze werkzaamheden, maar is iets vloeibaars geworden: er is geen harde grens meer tussen wonen, werken en vrije tijd; het gaat steeds meer in elkaar over.”
 

Grenzen vervagen

 
Ook binnen de recreatiesector zelf zijn harde grenzen aan het vervagen volgens Van Leeuwen: “Je ziet dat pretparken steeds vaker plekken worden waar je ook langer kan verblijven en vakantie kan vieren, en dat vakantieparken steeds vaker worden uitgerust met attracties.” En in de retail doen winkeliers er verstandig aan meer te bieden dan alleen een winkel met goede producten: “Shoppen heeft steeds meer vrijetijdsactiviteit nodig om mensen te verleiden nog fysiek te gaan winkelen.” 
 

Shortstay en FEC's

 
Andere belangrijke ontwikkelingen zijn volgens Van Leeuwen shorstay – het niet langer dan hooguit vier dagen op één plek verblijven –, de opkomst van Family Entertainment Centers (FEC's) en het feit dat attractieparken niet langer het grote geld met de kaartverkoop verdienen, maar met de verkoop van consumpties. Van Leeuwen voorziet dan ook dat steeds meer dagrecreatievoorzieningen in de toekomst gratis toegang zullen hebben. 
 

De verliezers

 
Naast de winnaars in de recreatiesector – de ondernemingen die goed in staat zijn te clusteren – zijn er ook verliezers, de zogeheten stand-alone-bedrijven, die als het ware op een eilandje zitten qua aanbod. Van Leeuwen noemt als voorbeelden de indoorspeeltuinen, escaperooms en trampolineparken: “Die gaan zware tijden tegemoet”.
 
Lees hier meer over alle trends die spelen in de recreatiebranche in het artikel Een kijkje in de glazen bol door de ogen van trendwatcher Hans van Leeuwen: Wat zijn de trends in recreatieland?
 
23 april '24 (13:56)

Nederlanders willen wel verduurzamen, maar dat moet ook goed zijn voor de portemonnee

In Nederland spreekt driekwart van de mensen hun zorgen uit over het klimaat en vindt dat er wat aan moet gebeuren om klimaatverandering te remmen. Toch is er bij slechts de helft van de Nederlanders een gevoel van persoonlijke verantwoordelijkheid. Ook leiden klimaatzorgen nauwelijks tot gedragsverandering. Dat laatste gaat voornamelijk over mensen met een hoog inkomen en een hbo- of wo-opleiding. Dit blijkt uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) en de Protestantse Theologische Universiteit (PThU). In meer dan de helft van de onderzochte situaties zijn Nederlanders niet bereid om hun leefstijl te veranderen ten gunste van het klimaat. Als mensen al bereid zijn tot verandering dan is dat met name vanuit een financieel oogpunt: als niet-duurzaam gedrag meer geld kost dan duurzaam gedrag, meldt SCP.

22 april '24 (10:56)

Hogere prijzen en extreem weer weerhouden Nederlanders niet van boeken vakantie

Er zijn meer mensen die er dit jaar op uit gaan voor een vakantie. Waar vorig jaar acht op de tien Nederlanders aangaf dat zij vakantieplannen hebben, is dat dit jaar negen op de tien mensen. Daarbij valt op dat duurzaamheid, stijgende kosten en extreem weer een belangrijke rol spelen bij het maken van een vakantiekeuze. Ook heeft iets meer dan de helft van de Nederlanders een vakantie geboekt en heeft 39 procent de intentie om dat nog te doen. Hierbij blijkt vooral mei een populaire vakantiemaand te zijn; 1 op de 5 Nederlanders gaat deze maand op vakantie, meldt NBTC.

19 april '24 (10:41)

Vanaf nu is de natuur ook een artiest (die daar geld aan kan verdienen)

De zingende vogeltjes of kabbelende watertjes die je in veel muzieknummers hoort kunnen vanaf nu aangemerkt worden als ‘muzikant’. Het staat artiesten vrij om de natuur mee te nemen in de artiestenlijst, waardoor het ook voor deze ‘artiest’ mogelijk wordt om royalty’s te ontvangen, meldt NOS.

18 april '24 (11:32)

Minimumloon toch niet met 1,2 procent extra omhoog: Eerste Kamer stemt tegen spoedwet

Het leek er even op dat het minimumloon met 1,2 procent extra verhoogd zou worden, maar dit gaat niet door. De Eerste Kamer stemde woensdag tegen. Dit betekent dat er per 1 juli dus geen extra verhoging van het minimumloon plaatsvindt, meldt Rijksoverheid.

16 april '24 (11:54)

Reisbranche wil 'flexdagen' rondom schoolvakanties

Reiskoepel ANVR wil meer flexibiliteit rondom de schoolvakanties en roept de formerende partijen op 'flexdagen' mogelijk te maken, om de vakantiedrukte beter te spreiden. Zonder spreiding lopen prijzen in het hoogseizoen verder op, om te compenseren voor de onderbezetting buiten het piekseizoen, zegt ANVR-directeur Frank Oostdam.

15 april '24 (16:54)

‘Nederlanders besteden hun vrije tijd actief en gevarieerd’

Nederlanders besteden graag hun vrije tijd actief en gevarieerd. Daarbij besteden ze ook tijdens een dagje uit, blijkt uit een recent onderzoek naar uithuizige vrijetijdsmarkt van I&O Research, in opdracht voor het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). In het Nederlandse Vrijetijdsonderzoek (NVTO) wordt inzicht gegeven in de vrijetijdsactiviteiten buitenshuis. In totaal hebben 28.145 respondenten de vragenlijst ingevuld, over de periode van november 2022 tot november 2023, meldt NBTC. 

15 april '24 (15:26)

Utrechtse Jaarbeurs voor het eerst sinds coronapandemie weer winstgevend

De Jaarbeurs in Utrecht heeft afgelopen jaar voor het eerst sinds de coronacrisis weer winst gemaakt. De evenementenlocatie organiseerde vooral meer beurzen in het buitenland, onder meer in Thailand, Vietnam en de Verenigde Arabische Emiraten. In de Jaarbeurs zelf waren vorig jaar minder grote evenementen.

12 april '24 ( 9:37)

Touroperators bereiken de meeste mensen via TV

Touroperators maken het meest gebruik van reclame op televisie. Dat neemt bijna 40 procent van de totale advertenties in beslag. De reclame van TUI Nederland bereikt de meeste Nederlanders (44 procent). Personen van 35 tot en met 49 jaar zien reclames aanzienlijk minder vaak, blijkt uit de Nationale Benchmark Touroperators, een grootschalig onderzoek van Multiscope. Voor het onderzoek zijn 7.000 Nederlanders ondervraagd, meldt Multiscope.

11 april '24 (16:04)

Fietsenfabrikant VanMoof verkoopt weer fietsen

De Nederlandse fabrikant van elektrische fietsen VanMoof verkoopt weer fietsen via zijn eigen website. Klanten kunnen kiezen uit de modellen S5 en A5, de nieuwste generatie fietsen van het bedrijf. Topman Eliott Wertheimer spreekt van "een enorme mijlpaal". VanMoof ging vorig jaar failliet, maar kon uiteindelijk een doorstart maken dankzij een overname door LaVoie, een e-stepfabrikant die valt onder het Britse McLaren.

11 april '24 (11:49)

Nederlandse Oostappen-vakantieparken straks niet meer in handen van Peter Gillis

Peter Gillis stopt als baas van Nederlandse Oostappen-vakantieparken, zo heeft hij donderdag bekendgemaakt. De organisatie komt in handen van een nieuwe uitbater. Gillis gaat wel door met het beheer van de Belgische parken, die onder een nieuw label doorgaan.