Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Burgerinitiatief van YouTuber tegen Postcodeloterij heeft ruim 16.500 steunbetuigingen

Door ANP
schedule 4 min
location_on [xx]km
postcodeloterij winnaars
Een burgerinitiatief van YouTuber Rick Broers tegen de Postcodeloterij heeft in korte tijd 16.500 steunbetuigingen gekregen. Dat laat de 29-jarige influencer dinsdag weten aan het ANP. Als Broers meer dan 40.000 handtekeningen krijgt, moet het onderwerp op de agenda van de Tweede Kamer worden gezet.

Broers, die op YouTube 155.000 abonnees heeft, noemt de Postcodeloterij "onethisch". Bij de loterij spelen mensen mee met hun postcode. Prijzen worden verdeeld onder alle deelnemers die dezelfde postcode hebben. Volgens Broers, die op YouTube door het leven gaat als Serpent, doen veel mensen mee omdat zij enorme sociale druk voelen en bang zijn de prijs mis te lopen. "Dit systeem draagt bij aan problematisch gokgedrag", aldus de YouTube-ster. "Daarnaast worden consumenten geconfronteerd met agressieve reclamecampagnes en ongewenste post."

Broers wil dat de Postcodeloterij "een alternatief systeem ontwikkelt waarin de prijstoekenning niet langer afhankelijk is van de woonlocatie van de deelnemers." Sinds hij een post op zijn YouTube-kanaal maakte over het onderwerp, stromen de handtekeningen binnen op de website wegloterij.nl die hij hiervoor in het leven riep.

Geen gokproblemen

Een woordvoerder van de Postcodeloterij laat aan het ANP weten dat volgens de organisatie juist het meespelen met je buren zo leuk is aan het systeem. "Meespelen met de Postcode Loterij heeft aantoonbaar geen enkele relatie met gokgerelateerde problemen", stelt de zegsvrouw. "Daarom is er ook een duidelijk onderscheid in bijvoorbeeld de wetgeving als het gaat om risicovolle gokspellen enerzijds - denk aan onlinecasino's en krasloten - en de veilige loterijen anderzijds."

De organisatie beaamt wel reclame te maken voor de loterij: "Zoals iedereen die iets te verkopen heeft. Mocht het zo zijn dat iemand ongewenst aanbiedingen per post van ons ontvangt, dan is het heel gemakkelijk om je uit te schrijven voor ongewenste post bij het onafhankelijke Postfilter.nl."

16 mei '25 ( 8:55)

IKEA heeft opvolger gevonden voor overleden directeur

IKEA heeft een opvolger gevonden voor de eerder dit jaar overleden directeur van zijn Nederlandse tak. De Oostenrijker Walter Kadnar staat per 1 september aan het hoofd van IKEA Nederland, heeft de Zweedse woonwarenhuisketen donderdag bekendgemaakt.

15 mei '25 (16:02)

Moederbedrijf Van Dobben en Mora wil helft productielocaties sluiten

Snackfabrikant Van Geloven, bekend van merken als Mora en Van Dobben, is van plan om de helft van zijn productielocaties in Nederland en België te sluiten. De voorgenomen ingreep heeft gevolgen voor 142 medewerkers, van wie 67 in Nederland, meldt het bedrijf. Met de plannen hoopt het concern de continuïteit van het bedrijf te borgen en verder te groeien in Nederland, België en daarbuiten.

15 mei '25 (14:18)

RTL Group denkt nog 1,5 maand nodig te hebben voor overname DPG

RTL Group denkt binnen ongeveer anderhalve maand goedkeuring te krijgen van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) om de Nederlandse activiteiten te laten overnemen door mediaconcern DPG Media. RTL meldt bij de kwartaalcijfers de toestemming nog dit kwartaal te verwachten. De ACM zei in mei vorig jaar diepgaander onderzoek te doen naar de deal, omdat die grote gevolgen kan hebben voor de Nederlandse mediasector.

15 mei '25 (14:04)

Omzet Action afgelopen kwartaal opnieuw gegroeid

Budgetwinkelketen Action is het afgelopen kwartaal opnieuw gegroeid, vooral door de opening van 49 nieuwe winkels in het buitenland. Volgens het in het Noord-Hollandse Zwaagdijk gevestigde Action groeide de omzet in het eerste kwartaal met 17 procent tot 3,5 miljard euro.

15 mei '25 ( 8:35)

Peter Gillis en advocaat hebben 'goed' gesprek gevoerd met koper vakantieparken

Peter Gillis en zijn advocaat hebben woensdag een "goed" gesprek gevoerd met de advocaat van Taeke Dijkstra, de koper van Gillis' vakantieparken. Ze gaan er verder over praten met de bedoeling dat de koop doorgaat, melden de advocaten. Eerder wilde Dijkstra niet betalen vanwege de problemen van Gillis met de Belastingdienst.

13 mei '25 (16:01)

Prijs postzegels doorgaat sterkste prijsstijging sinds 2014

PostNL verhoogt de prijs van een postzegel vanaf 1 juli met 10 cent tot 1,31 euro. Dat is de sterkste prijsstijging sinds 2014. Volgens het bedrijf kost postbezorging inmiddels meer dan het oplevert. Ook andere prijzen gaan omhoog: het versturen van post naar het buitenland wordt duurder, evenals het versturen van aangetekende brieven en pakketten.

12 mei '25 (15:08)

Presentator Wilfred Genee wil klusprogramma maken met Talpa

Presentator Wilfred Genee wil een klusprogramma maken met mediabedrijf Talpa. Volgens Genee krijgt het programma de titel Vier linkerhanden, vertelt hij maandag in een interview met Radio 538. "Ik heb drie verschillende programma's bedacht, waarvan eentje mij het leukst lijkt en het meest haalbaar", aldus de presentator.

12 mei '25 (10:34)

Luisteraars 538 kunnen komende zomer ook op Ibiza luisteren naar zender

Luisteraars van Radio 538 kunnen komende zomer ook op Ibiza via de FM naar de zender luisteren. Het is voor het eerst dat 538 op het eiland via de FM-frequentie te horen is. Tot nu toe kon dat alleen online.

12 mei '25 ( 8:35)

Koper vakantieparken Peter Gillis toch in gesprek over deal

De koper van tien vakantieparken van Peter Gillis zoekt naar overeenstemming met de realityster om de koop toch te laten plaatsvinden. Daarmee is er sprake van een koerswijziging. Eerst weigerde koper Taeke Dijkstra te betalen door de problemen van Gillis met de Belastingdienst, maar zijn nieuwe advocaat Oscar van Oorschot overtuigde hem toch weer in gesprek te gaan. Dat bevestigt Van Oorschot na berichtgeving van Omroep Brabant.

09 mei '25 (13:57)

Supermarkt Jumbo door Heineken voor de rechter gesleept vanwege bierruzie

Bierbrouwer Heineken is tegen supermarkt Jumbo een rechtszaak gestart. Beide bedrijven bevestigen dit na artikelen in het AD en het FD. Jumbo zou veel minder Heineken-bier besteld hebben dan normaal gesproken. Dat meldt Omroep Brabant.