Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Nederlanders kopen dit jaar minder chocoladepaaseitjes

Door ANP
schedule 3 min
location_on [xx]km
paaseitjes
Bijna vier op de tien Nederlanders kopen dit jaar minder chocoladepaaseitjes, vooral vanwege de hoge prijs. Dat komt naar voren uit onderzoek van marktonderzoeker NIQ-GfK onder bijna 14.000 Nederlanders. Ook in de verkoopcijfers is te zien dat chocopaaseieren minder populair zijn in winkels.

Met name mensen onder de 50 jaar vinden de paaseitjes te duur. "Doordat de gemiddelde kiloprijs van paaseieren met ongeveer 50 procent is gestegen, is het niet verrassend dat de verkopen van paaseieren dit jaar tegenvallen", legt senioranalist Marten Suurmeijer van NIQ uit. Uit de verkoopcijfers komt naar voren dat supermarkten ongeveer 40 procent minder paaseieren hebben verkocht in vergelijking met dezelfde periode een jaar geleden.

NIQ-GfK constateert dat mixzakjes paaseieren met daarin de smaken melk, puur en wit nog altijd favoriet zijn onder Nederlanders. Ook zakken met enkel melkpaaseitjes zijn populair. Toch winnen ook bijzondere smaakvarianten, zoals cookie dough en pistache, aan populariteit.

Cacaoprijs op recordhoogte

De cacaoprijzen zijn vorig jaar tot recordhoogte gestegen. Dat kwam vooral door zwakke oogsten in Ivoorkust en Ghana, na zware regenval. De prijsstijging had ook al impact op de verkoop van chocoladekruidnoten rond Sinterklaas. Zo meldde producent Bolletje in november dat de traditionele kruidnoot toen iets duurder was, die met chocolade zo'n 10 tot 15 procent.

De marktonderzoeker heeft Nederlanders ook gevraagd naar hun plannen voor Pasen. Ruim driekwart van hen is van plan om het christelijke feest te vieren. De meest geplande activiteit is het bezoeken van familie of vrienden, evenals het organiseren van een paasontbijt, -lunch of -brunch. Een bezoek aan de meubelboulevard lijkt wat uit de gratie geraakt: slechts 0,9 procent van de Nederlanders is dat nog van plan.

13 mei '25 (16:01)

Prijs postzegels doorgaat sterkste prijsstijging sinds 2014

PostNL verhoogt de prijs van een postzegel vanaf 1 juli met 10 cent tot 1,31 euro. Dat is de sterkste prijsstijging sinds 2014. Volgens het bedrijf kost postbezorging inmiddels meer dan het oplevert. Ook andere prijzen gaan omhoog: het versturen van post naar het buitenland wordt duurder, evenals het versturen van aangetekende brieven en pakketten.

12 mei '25 (15:08)

Presentator Wilfred Genee wil klusprogramma maken met Talpa

Presentator Wilfred Genee wil een klusprogramma maken met mediabedrijf Talpa. Volgens Genee krijgt het programma de titel Vier linkerhanden, vertelt hij maandag in een interview met Radio 538. "Ik heb drie verschillende programma's bedacht, waarvan eentje mij het leukst lijkt en het meest haalbaar", aldus de presentator.

12 mei '25 (10:34)

Luisteraars 538 kunnen komende zomer ook op Ibiza luisteren naar zender

Luisteraars van Radio 538 kunnen komende zomer ook op Ibiza via de FM naar de zender luisteren. Het is voor het eerst dat 538 op het eiland via de FM-frequentie te horen is. Tot nu toe kon dat alleen online.

12 mei '25 ( 8:35)

Koper vakantieparken Peter Gillis toch in gesprek over deal

De koper van tien vakantieparken van Peter Gillis zoekt naar overeenstemming met de realityster om de koop toch te laten plaatsvinden. Daarmee is er sprake van een koerswijziging. Eerst weigerde koper Taeke Dijkstra te betalen door de problemen van Gillis met de Belastingdienst, maar zijn nieuwe advocaat Oscar van Oorschot overtuigde hem toch weer in gesprek te gaan. Dat bevestigt Van Oorschot na berichtgeving van Omroep Brabant.

09 mei '25 (13:57)

Supermarkt Jumbo door Heineken voor de rechter gesleept vanwege bierruzie

Bierbrouwer Heineken is tegen supermarkt Jumbo een rechtszaak gestart. Beide bedrijven bevestigen dit na artikelen in het AD en het FD. Jumbo zou veel minder Heineken-bier besteld hebben dan normaal gesproken. Dat meldt Omroep Brabant.

09 mei '25 (10:56)

Doorstart CASA niet in beeld, faillissementsuitverkoop begonnen

Er lijkt definitief een einde te komen aan de failliete interieurwinkelketen CASA in Nederland. Bij curator Bart Louwerier hebben zich nog geen serieuze kandidaten gemeld voor een doorstart. Donderdag is de faillissementsuitverkoop begonnen in achttien winkels, die zo'n vier weken duurt.

08 mei '25 (11:23)

Koffie mogelijk nog duurder door stijging prijs koffiebonen

JDE Peet's, het bedrijf achter merken als Douwe Egberts, Pickwick en Senseo, overweegt de prijzen van zijn producten verder te verhogen. Dat komt volgens het bedrijf door de gestegen prijzen voor koffiebonen.

08 mei '25 ( 9:15)

Milieuorganisaties kritisch op besluit dat Schiphol na 2028 weer mag groeien

Milieuorganisaties zijn kritisch op het besluit van luchtvaartminister Barry Madlener (PVV), die maatregelen wil treffen om de geluidsoverlast van Schiphol te verminderen. Als het doel van 2028 is gehaald, mag de luchthaven weer groeien, schrijft Madlener in de brief aan de Tweede Kamer.

08 mei '25 ( 9:10)

Bedrijven in Amsterdam moeten voortaan afval in kliko's aanbieden

Bedrijven in Amsterdam mogen vanaf 1 juli hun afval niet meer in vuilniszakken aan de straat zetten. Ze moeten het voortaan aanbieden in kliko's of het afval achter hun voordeur houden tot het wordt opgehaald.

07 mei '25 ( 8:25)

Groningse jeneverproducent Hooghoudt krijgt nieuwe eigenaar

De Groningse jeneverproducent Hooghoudt krijgt een nieuwe eigenaar. Het familiebedrijf heeft de distilleerderij verkocht aan een dochterbedrijf van La Martiniquaise, eigenaar van drankmerken Label 5 en Sir Edward's.