Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Bedrijven wijzen naar elkaar in gesprek over verschillen boodschappenprijzen

Door ANP
schedule 4 min
location_on [xx]km
ronde tafel gesprek prijzen boodschappen
Voedingsproducent Nestlé is klaar met het geweeklaag van supermarkten over lage marges. Directeur Rob Trompetter van de Nederlandse tak van het Zwitserse levensmiddelenbedrijf vindt dat "een beetje stemmingmakerij", zei hij donderdag in een rondetafelgesprek in de Tweede Kamer. Jumbo-topman Tom Heidman had leveranciers van A-merken vlak daarvoor beticht van "powerplay" bij prijsonderhandelingen.

De bedrijven waren naar de Kamer geroepen om uitleg te geven over de hoge inflatie en de soms forse verschillen in de prijs van dezelfde producten in België en Duitsland. Dat boodschappen in Nederland gemiddeld genomen duurder zijn dan in de buurlanden, spraken zij eensgezind tegen. Maar op de vraag wie nu eigenlijk de prijzen in de winkel bepaalt, wezen zij naar elkaar.

Dat de boodschappen in snel tempo veel duurder zijn geworden, sprak geen van de genodigden tegen. "Ik zit nu veertig jaar in dit vak", zei Heidman. "De inflatie van de laatste drie jaar kent zijn weerga niet, en heb ik nog nooit meegemaakt." Maar hij benadrukte ook dat Jumbo van de 40 procent stijging van de inkoopprijzen maar 28 procent heeft doorberekend naar de klanten. Dat winkelbedrijven als "graaiers" worden weggezet, "dat doet ons heel erg zeer".

Lesje bedrijfseconomie

Trompetter en ook Unilever-bestuurder Joost Houben bestreden dat hun bedrijven de winkelprijzen bepalen, of geprofiteerd hebben van de inflatie. "Ook wij hebben een groot deel van de kostenstijgingen zelf moeten absorberen." Het beeld dat er "megawinsten" worden gemaakt op alledaagse producten, zoals NSC-leider Pieter Omtzigt hen voor de voeten wierp, klopt volgens het tweetal niet.

Toen de verzuchting van de supermarkten over hun veel lagere winstmarges weerklank vond bij Kamerleden, lokte dat een lesje bedrijfseconomie uit bij Trompetter. Hij legde uit dat producenten veel meer investeren en veel meer risico lopen dan retailers, en dat daar nu eenmaal hogere marges voor nodig zijn. Het rendement op het geïnvesteerde vermogen verschilt niet zoveel tussen de twee bedrijfstakken, benadrukte hij.

13 mei '25 (16:01)

Prijs postzegels doorgaat sterkste prijsstijging sinds 2014

PostNL verhoogt de prijs van een postzegel vanaf 1 juli met 10 cent tot 1,31 euro. Dat is de sterkste prijsstijging sinds 2014. Volgens het bedrijf kost postbezorging inmiddels meer dan het oplevert. Ook andere prijzen gaan omhoog: het versturen van post naar het buitenland wordt duurder, evenals het versturen van aangetekende brieven en pakketten.

12 mei '25 (15:08)

Presentator Wilfred Genee wil klusprogramma maken met Talpa

Presentator Wilfred Genee wil een klusprogramma maken met mediabedrijf Talpa. Volgens Genee krijgt het programma de titel Vier linkerhanden, vertelt hij maandag in een interview met Radio 538. "Ik heb drie verschillende programma's bedacht, waarvan eentje mij het leukst lijkt en het meest haalbaar", aldus de presentator.

12 mei '25 (10:34)

Luisteraars 538 kunnen komende zomer ook op Ibiza luisteren naar zender

Luisteraars van Radio 538 kunnen komende zomer ook op Ibiza via de FM naar de zender luisteren. Het is voor het eerst dat 538 op het eiland via de FM-frequentie te horen is. Tot nu toe kon dat alleen online.

12 mei '25 ( 8:35)

Koper vakantieparken Peter Gillis toch in gesprek over deal

De koper van tien vakantieparken van Peter Gillis zoekt naar overeenstemming met de realityster om de koop toch te laten plaatsvinden. Daarmee is er sprake van een koerswijziging. Eerst weigerde koper Taeke Dijkstra te betalen door de problemen van Gillis met de Belastingdienst, maar zijn nieuwe advocaat Oscar van Oorschot overtuigde hem toch weer in gesprek te gaan. Dat bevestigt Van Oorschot na berichtgeving van Omroep Brabant.

09 mei '25 (13:57)

Supermarkt Jumbo door Heineken voor de rechter gesleept vanwege bierruzie

Bierbrouwer Heineken is tegen supermarkt Jumbo een rechtszaak gestart. Beide bedrijven bevestigen dit na artikelen in het AD en het FD. Jumbo zou veel minder Heineken-bier besteld hebben dan normaal gesproken. Dat meldt Omroep Brabant.

09 mei '25 (10:56)

Doorstart CASA niet in beeld, faillissementsuitverkoop begonnen

Er lijkt definitief een einde te komen aan de failliete interieurwinkelketen CASA in Nederland. Bij curator Bart Louwerier hebben zich nog geen serieuze kandidaten gemeld voor een doorstart. Donderdag is de faillissementsuitverkoop begonnen in achttien winkels, die zo'n vier weken duurt.

08 mei '25 (11:23)

Koffie mogelijk nog duurder door stijging prijs koffiebonen

JDE Peet's, het bedrijf achter merken als Douwe Egberts, Pickwick en Senseo, overweegt de prijzen van zijn producten verder te verhogen. Dat komt volgens het bedrijf door de gestegen prijzen voor koffiebonen.

08 mei '25 ( 9:15)

Milieuorganisaties kritisch op besluit dat Schiphol na 2028 weer mag groeien

Milieuorganisaties zijn kritisch op het besluit van luchtvaartminister Barry Madlener (PVV), die maatregelen wil treffen om de geluidsoverlast van Schiphol te verminderen. Als het doel van 2028 is gehaald, mag de luchthaven weer groeien, schrijft Madlener in de brief aan de Tweede Kamer.

08 mei '25 ( 9:10)

Bedrijven in Amsterdam moeten voortaan afval in kliko's aanbieden

Bedrijven in Amsterdam mogen vanaf 1 juli hun afval niet meer in vuilniszakken aan de straat zetten. Ze moeten het voortaan aanbieden in kliko's of het afval achter hun voordeur houden tot het wordt opgehaald.

07 mei '25 ( 8:25)

Groningse jeneverproducent Hooghoudt krijgt nieuwe eigenaar

De Groningse jeneverproducent Hooghoudt krijgt een nieuwe eigenaar. Het familiebedrijf heeft de distilleerderij verkocht aan een dochterbedrijf van La Martiniquaise, eigenaar van drankmerken Label 5 en Sir Edward's.