Westerschelde Ferry verlaagt abonnementskosten om Zeeuwen terug te winnen, toeristen duurder uit
De Westerschelde Ferry past vanaf 1 januari 2026 haar tarieven ingrijpend aan. Vaste klanten betalen ruim de helft minder voor een jaarabonnement, terwijl losse tickets juist iets duurder worden. De veerdienst hoopt met deze koerswijziging meer scholieren en forenzen te behouden, nu steeds meer reizigers afhaken sinds de Westerscheldetunnel tolvrij werd. Dit meldt PZC.
De ferry kampt al langer met teruglopende aantallen. Voor de coronaperiode vervoerde de dienst gemiddeld 600.000 passagiers per jaar. Dit jaar wordt uitgegaan van 545.000 reizigers, minder dan gehoopt. Voor 2026 mikt de organisatie op 550.000, maar de ambitie ligt aanzienlijk hoger.
Alleen nog jaarabonnementen
De maandabonnementen verdwijnen volledig. Een jaarabonnement voor voetgangers kost voortaan 432 euro, tegenover 960 euro nu. Voor 65-plussers geldt een tarief van 302,40 euro en scholieren betalen 172,80 euro. Voor fietsers en bromfietsers komt het jaarbedrag op 612 euro, met gereduceerde tarieven voor ouderen en scholieren.
Losse tickets duurder
Wie incidenteel reist, betaalt iets meer. Een enkele overtocht voor voetgangers kost vanaf januari 4 euro in het laagseizoen en 5,60 euro in het hoogseizoen. Het meenemen van een fiets of bromfiets kost 1,50 euro extra. Tickets die aan de kassa worden gekocht, krijgen een toeslag van één euro.
Toeristische trekpleister
De veerdienst wil zich nadrukkelijker profileren als meer dan alleen openbaar vervoer. Volgens de organisatie groeit de rol van de ferry als toeristische attractie. Dat is ook nodig: in 2029 worden nieuwe schepen in gebruik genomen en om die investering verantwoord te maken, moet het aantal passagiers verder stijgen.