Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Horeca en detailhandel informeren mensen te weinig over allergenen

Door ANP
schedule 3 min
location_on [xx]km
Horeca en detailhandel informeren mensen te weinig over allergenen
In horeca, instellingen, detailhandel en ambachtelijke bedrijven krijgen mensen nog te vaak onvoldoende informatie over de allergenen in de niet voorverpakte levensmiddelen die daar worden gebruikt en aangeboden. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) controleerde in 2023 bij 6548 van dergelijke ondernemingen. "Ruim de helft voldeed niet aan de wettelijke regels voor het verstrekken van allergeneninformatie", aldus de organisatie. Vooral in de horeca gaat er nog veel mis.

Bij 2008 inspecties (30,7 procent) bleek het bedrijf in kwestie op geen enkele wijze over allergenen in levensmiddelen te informeren. Volgens de NVWA hebben 500.000 Nederlanders een voedselallergie. Zij kunnen ziek worden en zelfs overlijden door het eten van bijvoorbeeld (soms zelfs al een klein beetje) gluten, noten of schaal- en schelpdieren.

Ondernemers zijn daarom verplicht om bepaalde allergenen te vermelden, bijvoorbeeld op kaartjes in de vitrine of door informatie op de menukaart. Ze moeten gasten ook laten weten dat zij altijd vragen over allergenen kunnen stellen.

Horecabedrijven

Bij 1081 inspecties (16,5 procent) verstrekte de ondernemer wel mondelinge informatie over allergenen, maar was deze informatie niet schriftelijk of digitaal beschikbaar voor het personeel en de NVWA. En bij 807 inspecties (12,3 procent) ontbrak een duidelijk zichtbare vermelding dat de consument voor de allergeneninformatie naar het personeel kan.

De meeste afwijkingen constateerden de inspecteurs bij horecabedrijven (51,8 procent voldeed daarvan niet), gevolgd door retail ofwel detailhandel (46 procent) en ambachtelijke bedrijven (44,8 procent). Bij zorginstellingen was het afwijkingspercentage lager, maar toch gaat het ook daar in 28,6 procent van de organisaties niet goed.

23 oktober '24 (13:33)

Deze koffieketen heeft de meeste loyale klanten

Uit een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5.000 Nederlanders blijkt dat Nederlanders gemiddeld 2,7 keer per jaar een koffie- of lunchketen bezoeken. Daarbij is de intentie om terug te keren naar dezelfde keten opvallend hoog: gemiddeld 84 procent van de bezoekers geeft aan binnen twaalf maanden opnieuw een bezoek te willen brengen. Coffeelovers staat in dit onderzoek bovenaan als de keten met de meest loyale klanten. Dit meldt Multiscope.

22 februari '24 (10:52)

Dit is de populairste restaurantketen van Nederland

Nederland heeft tal van populaire restaurantketens: Loetje, ’t Zusje, La Cubanita, noem maar op. Maar er is één keten dat er qua populariteit met kop en schouders bovenuit steekt: De Beren. Daar ging 14 procent van de 6,8 miljoen ketenbezoekers in 2023 naartoe. Op een gedeelde tweede plaats staan Loetje, La Cubanita en ’t Zusje. Dit meldt Multiscope.

08 februari '24 ( 8:38)

Jeneverstoker uit Schiedam neemt Lucas Bols over

Jeneverstoker Nolet uit Schiedam neemt drankenconcern Lucas Bols over. Daar hebben beide bedrijven overeenstemming over bereikt. Nolet was al aandeelhouder, maar neemt nu ook de resterende aandelen over voor een bedrag van 18 euro per aandeel.

04 januari '24 (11:11)

Nederlanders gaven in 2023 1,1 miljard uit bij koffie- en lunchketens

In 2023 gaven Nederlanders 1,1 miljard euro uit bij koffie- en lunchketens. Gemiddeld werd er per bezoek 15 euro uitgegeven aan een drankje met wat eten. Het meeste geld ging naar lunchrooms zoals Anne&Max. Het minste geld ging naar ketens waar eten en drinken enkel af te halen was. Dit meldt Multiscope. 

06 december '23 (16:49)

Personeel ijsfabriek Ben & Jerry's in Hellendoorn staakt

De ijsfabriek van Ben & Jerry's in Hellendoorn gaat donderdagochtend vanaf 07.00 uur, 24 uur lang plat, meldt FNV. Volgens de vakbond leggen medewerkers het werk neer uit onvrede over het uitblijven van een goede cao bij hun moederbedrijf Unilever.

19 oktober '23 ( 8:39)

Groothandel Sligro heeft last van consumenten die minder uitgeven aan horeca

Nederlandse en Belgische consumenten zijn door de hoge inflatie steeds voorzichtiger met hun uitgaven aan uitjes in de horeca, en dat merkt groothandelsbedrijf Sligro. De Veghelse onderneming verkocht weliswaar meer in het derde kwartaal, maar de groei was minder sterk dan in voorgaande periodes. Daarbij had het bedrijf ook last van het verdwijnen van meer horecabedrijven omdat ze failliet gaan of worden opgeheven.

25 september '23 (13:07)

test

test

14 september '23 ( 6:09)

'Concept van duurzame koffiesector lijkt niets meer dan illusie'

Koffiebedrijven doen niet genoeg om het welzijn van koffietelers te verbeteren en klimaatverandering tegen te gaan. Ze zijn nog te veel bezig met zo min mogelijk kosten maken en zoveel mogelijk winst pakken. Veel telerfamilies leven daardoor nog altijd in armoede, werken in zware omstandigheden en op uitgeputte gronden. "Het concept van een duurzame koffiesector lijkt niks meer te zijn dan een illusie", zeggen onderzoekers in de Koffie Barometer 2023.

04 september '23 (14:07)

Eis: celstraffen voor mannen die horecazaken beschoten en explosieven plaatsten

Het Openbaar Ministerie heeft 6 jaar geëist tegen een 20-jarige man uit Capelle aan den IJssel voor het beschieten van horecazaken in Rotterdam en Den Haag. Een medeverdachte (20) hoorde 30 maanden, waarvan 10 maanden voorwaardelijk, tegen zich eisen. Dit meldt het OM.