Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

'Concept van duurzame koffiesector lijkt niets meer dan illusie'

Door ANP
schedule 5 min
location_on [xx]km
'Concept van duurzame koffiesector lijkt niets meer dan illusie'
Koffiebedrijven doen niet genoeg om het welzijn van koffietelers te verbeteren en klimaatverandering tegen te gaan. Ze zijn nog te veel bezig met zo min mogelijk kosten maken en zoveel mogelijk winst pakken. Veel telerfamilies leven daardoor nog altijd in armoede, werken in zware omstandigheden en op uitgeputte gronden. "Het concept van een duurzame koffiesector lijkt niks meer te zijn dan een illusie", zeggen onderzoekers in de Koffie Barometer 2023.

De barometer biedt een overzicht van de duurzaamheid in de koffiesector, gemaakt door ontwikkelingsorganisatie Solidaridad, natuurorganisatie Conservation International en sectorexperts verenigd in Ethos Agriculture. In het rapport zijn elf koffiebedrijven met elkaar vergeleken. Op milieugebied doen de meesten het niet zo best. Geen van de bedrijven doet in de praktijk volgens de onderzoekers genoeg om de economische levensvatbaarheid van de koffieteelt te vergroten. Onder meer JDE Peet's, het bedrijf achter Douwe Egberts, en het Duitse Melitta, bekend van de koffieapparaten en filterzakken, scoren hier slecht, net als J.M. Smucker (van onder meer de koffie van Dunkin' Donuts) en het Italiaanse Lavazza.

In het rapport staan ook aanbevelingen aan de koffiebedrijven. Volgens de onderzoekers kan de koffie-industrie de leefomstandigheden van boeren op korte termijn al verbeteren door ze bijvoorbeeld hogere prijzen en betere betalingsvoorwaarden te geven. Met meer geld kunnen zij ook meer investeren in hun bedrijf en klimaatvriendelijker werken.

Allesomvattend klimaatbeleid

Veel koffiebedrijven geven volgens de barometer informatie over hun eigen strategie rond milieuvriendelijkheid. Maar niet alle koffiebedrijven hebben een allesomvattend klimaatbeleid, aldus de onderzoekers. Veel bedrijven nemen ook niet zelf de verantwoordelijkheid voor ontbossingsvrije koffie. Die verantwoordelijkheid leggen ze bij hun leveranciers. Regelmatig gaan delen van tropische regenwouden ten onder om er nieuwe plantages van te maken.

Melitta Group laat in een statement over de barometer weten dat de organisatie zijn verantwoordelijkheid erkent en het met de onderzoekers eens is dat de sector moet veranderen. "Innovatieve samenwerkingen met alle relevante delen van de sector, zowel publiek als privaat, zijn cruciaal voor het succes van dit transformatieproces." Melitta meldt verder dat het bedrijf werkt aan een strategie waarin bijvoorbeeld staat dat koffieboeren een comfortabel leven moeten kunnen leiden en de lokale natuur blijft bestaan.

Geen reactie

JDE Peet's en Lavazza zijn ook gevraagd om een reactie, maar hebben niets laten weten.

22 februari '24 (10:52)

Dit is de populairste restaurantketen van Nederland

Nederland heeft tal van populaire restaurantketens: Loetje, ’t Zusje, La Cubanita, noem maar op. Maar er is één keten dat er qua populariteit met kop en schouders bovenuit steekt: De Beren. Daar ging 14 procent van de 6,8 miljoen ketenbezoekers in 2023 naartoe. Op een gedeelde tweede plaats staan Loetje, La Cubanita en ’t Zusje. Dit meldt Multiscope.

08 februari '24 ( 8:38)

Jeneverstoker uit Schiedam neemt Lucas Bols over

Jeneverstoker Nolet uit Schiedam neemt drankenconcern Lucas Bols over. Daar hebben beide bedrijven overeenstemming over bereikt. Nolet was al aandeelhouder, maar neemt nu ook de resterende aandelen over voor een bedrag van 18 euro per aandeel.

02 februari '24 ( 8:48)

Horeca en detailhandel informeren mensen te weinig over allergenen

In horeca, instellingen, detailhandel en ambachtelijke bedrijven krijgen mensen nog te vaak onvoldoende informatie over de allergenen in de niet voorverpakte levensmiddelen die daar worden gebruikt en aangeboden. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) controleerde in 2023 bij 6548 van dergelijke ondernemingen. "Ruim de helft voldeed niet aan de wettelijke regels voor het verstrekken van allergeneninformatie", aldus de organisatie. Vooral in de horeca gaat er nog veel mis.

04 januari '24 (11:11)

Nederlanders gaven in 2023 1,1 miljard uit bij koffie- en lunchketens

In 2023 gaven Nederlanders 1,1 miljard euro uit bij koffie- en lunchketens. Gemiddeld werd er per bezoek 15 euro uitgegeven aan een drankje met wat eten. Het meeste geld ging naar lunchrooms zoals Anne&Max. Het minste geld ging naar ketens waar eten en drinken enkel af te halen was. Dit meldt Multiscope. 

06 december '23 (16:49)

Personeel ijsfabriek Ben & Jerry's in Hellendoorn staakt

De ijsfabriek van Ben & Jerry's in Hellendoorn gaat donderdagochtend vanaf 07.00 uur, 24 uur lang plat, meldt FNV. Volgens de vakbond leggen medewerkers het werk neer uit onvrede over het uitblijven van een goede cao bij hun moederbedrijf Unilever.

19 oktober '23 ( 8:39)

Groothandel Sligro heeft last van consumenten die minder uitgeven aan horeca

Nederlandse en Belgische consumenten zijn door de hoge inflatie steeds voorzichtiger met hun uitgaven aan uitjes in de horeca, en dat merkt groothandelsbedrijf Sligro. De Veghelse onderneming verkocht weliswaar meer in het derde kwartaal, maar de groei was minder sterk dan in voorgaande periodes. Daarbij had het bedrijf ook last van het verdwijnen van meer horecabedrijven omdat ze failliet gaan of worden opgeheven.

25 september '23 (13:07)

test

test

04 september '23 (14:07)

Eis: celstraffen voor mannen die horecazaken beschoten en explosieven plaatsten

Het Openbaar Ministerie heeft 6 jaar geëist tegen een 20-jarige man uit Capelle aan den IJssel voor het beschieten van horecazaken in Rotterdam en Den Haag. Een medeverdachte (20) hoorde 30 maanden, waarvan 10 maanden voorwaardelijk, tegen zich eisen. Dit meldt het OM.