13 september 2011 om 14:16
< 1 min lezen

Kunstsector dupe van verbod geadresseerde reclame

DEN HAAG (Novum) – De cultuursector wordt de dupe als de Tweede Kamer instemt met een voorstel dat op naam gestelde reclame van loterijen verbiedt. Dat stellen vijf directeuren uit de cultuursector dinsdag in een brief in de Volkskrant.

Het plan is bedoeld om misleidende reclame te voorkomen, maar zal volgens de directeuren ‘desastreus uitwerken’ voor de door bezuinigingen getroffen kunstsector. De maatregel heeft ‘enorme gevolgen’ voor de omzet van goededoelenloterijen als de BankGiro Loterij. Zij verkopen hun loten via post of telefoon, en niet in de winkels.

De bijdragen vanuit de goededoelenloterijen zijn ‘onmisbaar’, zeker nu er fors wordt bezuinigd. Zo keerde de BankGiro Loterij in 2010 zestig miljoen euro uit, aldus de directeuren, onder wie Wim Pijbes van het Rijksmuseum in Amsterdam. Misleidende reclame wordt met het amendement niet voorkomen, zeggen ze, omdat ook ongeadresseerde post misleidend kan zijn.

De brief is naast Pijbes ondertekend door Adriana Esmeijer van het Prins Bernhard Cultuurfonds, Emilie Gordenken van het Mauritshuis, Axel Rüger van het Van Gogh Museum en Evert van Straaten van het Kröller-Müller Museum.

De Tweede Kamer stemt later dinsdag over het voorstel.

Relevante artikelen

Alles van evenementen
    • Evenementen

    Primeur voor Koninklijk Concertgebouworkest: eerste optreden in Ziggo Dome

    Vandaag om 16:18
    • Evenementen

    Kaarten voor Top 2000 Café binnen een uur uitverkocht

    Vandaag om 12:15

Aankomende evenementen

02 Jan
Vakantiebeurs Amsterdam
  • Noord-Holland
07 Jan
Va­kan­tie­beurs 2026
  • Overijssel
10 Feb
Recreatie Next Level 2026
  • Zuid-Holland