Op aantal grote festivals straks ander bier te krijgen
Een kleine opschudding van festivalland. “Het was een moeilijke beslissing, maar als we naar de toekomst kijken, dan past AB Inbev beter bij onze ambities”, aldus commercieel directeur Martijn van Daalen van ID&T.
AB Inbev is de grootste bierproducent ter wereld, gevolgd door het Heinekenconcern. Beide concerns richten zich op grote evenementen. Zo was Heineken tot voorkort verantwoordelijk voor 80 procent van de bierleveringen aan festivals en evenementen. Daar komt nu dus verandering in.
Waar ook verandering in komt is het consumptiegedrag. Zo ziet Van Daalen een stijging in de vraag naar alcoholvrije biertjes en bier met minder calorieën. Daarnaast stelt Van Daalen dat er bij de verschillende festivals wordt gekeken naar het beste biermerk. Het kan ook voorkomen dat er op bepaalde festivals geen Bud wordt geschonken, maar bijvoorbeeld Hertog Jan. Dit merk valt ook onder AB Inbev.
Afspraken
Ook hebben de partijen afspraken gemaakt omtrent duurzaamheid en milieu. Afspraken over bierprijzen werden echter niet gemaakt. Dat is elk jaar weer actueel onderwerp. Ondanks dat er geen afspraken over zijn gemaakt, stelt Van Daalen wel dat ook zij rekening moeten houden met kostenstijgingen. “Die zullen we toch moeten doorberekenen.”
De stijging van kosten wordt daarentegen niet volledig doorberekend. Volgens Van Daalen wordt er op andere manieren gekeken om de extra kosten te compenseren, door bijvoorbeeld meer voorzieningen aan te bieden. Denk aan reizen en accommodatie of activiteiten rondom het festival.
Contract
De samenwerking tussen AB Inbev en ID&T duurt contractueel gezien in ieder geval drie jaar. Over de bedragen die gemoeid zijn hiermee houden de partijen voor zich.
Wel zijn de banden tussen ID&T en Heineken niet volledig verbroken. Op sommige locaties wordt nog wel Heineken geschonken, zoals de Johan Cruijff Arena en Ziggo Dome.