Het Kröller-Müller presenteert twee generaties Britse kunstenaars in ‘A One Day Walk’
Half augustus schonk Adriaan van Ravesteijn, voormalig galeriehouder van Art & Project, ruim 200 kunstwerken aan het Kröller-Müller Museum. De tentoonstelling is samengesteld uit deze collectie en de eigen collectie van het museum en laat enkele belangrijke ontwikkelingen in de Britse kunst zien in de jaren zestig, zeventig en tachtig.
In de jaren zestig manifesteren Anthony Caro en Philip King zich met abstracte, kleurrijke sculpturen in staal, plastic en hout. Beide beeldhouwers geven les aan de toonaangevende St. Martin’s School of Art in Londen. Caro’s leerlingen Barry Flanagan, Richard Long, Hamish Fulton en Bill Woodrow reageren op het formalisme van hun voorgangers door in hun werk meer de nadruk te leggen op het concept, het proces en de omgeving. Ook Tony Cragg vindt de heersende minimalistische tendensen te beperkt en geeft weer ruimte aan subjectieve, door het materiaal opgeroepen associaties. Nicholas Pope keert net als Long en Fulton de stad de rug toe en richt zich op materialen uit de natuur.
© Nationale Recreatiegids
Foto: Phillip King, Reel I, 1968, (staal, aluminium, glasvezel versterkt polyester, verf)