Ahoy tijdens Eurovisiesongfestival voor 60 procent gevuld
De capaciteit van Ahoy was al drastisch verlaagd omdat de organisatie begin dit jaar besloot de Green Room op de zaalvloer in te richten. In het geval dat er helemaal geen publiek aanwezig kon zijn, zouden de artiesten daardoor niet een lege zaal in kijken. Ook zouden de deelnemers dan beter afstand van elkaar kunnen houden.
Alle beschikbare kaarten voor de drie liveshows en de zes generale repetities waren vorig jaar uitverkocht. Mensen die een kaartje hadden gekocht kregen eerder hun geld terug, maar krijgen alsnog een unieke code waarmee ze tickets kunnen proberen te boeken voor dezelfde shows als waar zij al kaartjes voor hadden. Mensen die eerder geen kaartjes wisten te krijgen kunnen hier niet aan meedoen.
Opgedane kennis
Programmamanager Pieter Lubberts van Fieldlab Evenementen zei eerder al blij te zijn opgedane kennis bij het Eurovisiesongfestival te kunnen toepassen. "We kunnen het onderzoek dat we eerder in vergelijkbare setting in de Ziggo Dome hebben gedaan, verder verdiepen en verbreden."
Mediaminister Arie Slob zei het "fijn" te vinden "dat we op deze manier in deze bijzondere tijd een groter evenement als het songfestival veilig en verantwoord kunnen organiseren".
Hoe het onderzoek tijdens het songfestival precies wordt ingevuld, wordt nog bepaald. Het besluit toch publiek toe te laten kan nog worden teruggedraaid als er een nieuwe piek in coronabesmettingen is.
Door: ANP