sail amsterdam
12 augustus 2025 om 15:07
2 minuten lezen

Twee derde jongvolwassenen weet niet wat Sail is, 10 jaar van de radar funest voor bekendheid Sail Amsterdam

Terwijl Sail Amsterdam bij de vorige editie nog het favoriete evenement van volwassen Nederland was, is het zeilfestijn nu gekelderd naar plaats elf. Vooral buiten de regio Amsterdam zijn veel mensen Sail vergeten. En maar liefst twee derde van de jongvolwassenen weet helemaal niet wat Sail is. Onder de mensen die Sail kennen, is het hoofdstedelijke festijn echter onverminderd populair. Dankzij de trouwe achterban is de positie even sterk als die van de Dutch Grand Prix. Dit blijkt uit het jaarlijkse Evenementen Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy.

Merkadviseur Hendrik Beerda over de onderzoeksresultaten: ‘Voor het gros van de evenementen is het al heel moeilijk om de naam actief onder de aandacht te houden van het publiek, omdat ze maar één keer per jaar plaatsvinden. Logisch dus dat Sail het nu zo zwaar heeft, met de vijfjaarlijkse frequentie én het wegvallen van de vorige editie van 2020 door corona. Om ervoor te zorgen dat Sail hét hoogtepunt wordt van de 750e verjaardag van Amsterdam is het zaak dat vooral de 18- tot 34-jarigen op de hoogte worden gebracht van dit bijzondere feest. Buiten de regio Amsterdam zal de organisatie ook nog veel van zich moeten laten horen om mensen naar de hoofdstad te trekken Uit het onderzoek blijkt dat degenen die wél bekend zijn met Sail laaiend enthousiast zijn, met name vanwege de internationale allure en de traditie.’

 

Evenementen met sterkste reputatie* in 2025 (+ positie in 2016)

  1. (13) Bevrijdingsfestival
  2. (-). Vierdaagse Nijmegen
  3. (3) Huishoudbeurs
  4. (2) Pinkpop
  5. (4) Vierdaagsefeesten Nijmegen
  6. (-) De Vrienden van Amstel LIVE
  7. (5) Lowlands
  8. (16) Zwarte Cross
  9. (8) Pride Amsterdam
  10. (11) Vakantiebeurs
  11. (-). Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix
  12. (9) TT Assen
  13. (-) Mysteryland
  14. (-). Open Monumentendag
  15. (10) North Sea Jazz Festival
  16. (14) Amstel Gold Race
  17. (27) Concert at SEA
  18. (21) Nederlands Film Festival
  19. (12) NN Dam tot Damloop

*Merkkracht is berekend aan de hand van een ongewogen gemiddelde van de geholpen bekendheid, waardering en binding]

Onderzoek onder 69.000 respondenten sinds 2016

Het Evenementen Merkenonderzoek wordt sinds 2010 uitgevoerd. 69.000 respondenten zijn inmiddels ondervraagd over de reputatie en groeipotentie van alle Nederlandse evenementen. Het onderzoek heeft geen opdrachtgever of andere belanghebbende en wordt uitgevoerd door een professioneel onderzoeksbureau dat bijvoorbeeld ook verantwoordelijk is voor de marktonderzoeken van NOS en RTL.

Voor het onderzoek worden de respondenten in twee fasen ondervraagd. Eerst wordt de spontane bekendheid onderzocht van alle evenementen die in Nederland plaatsvinden. Daarna wordt voor de 50 spontaan bekendste evenementen navraag gedaan op 38 factoren: merkkracht (= geholpen naamsbekendheid, waardering en binding), merkpersoonlijkheid (16 factoren), merkprestatie (17 factoren), bezoekintentie en groeiverwachting.

Relevante artikelen

Alles van evenementen
    • Evenementen

    Eurovision in Concert 2026 gaat wel door ondanks dat Nederland niet meedoet

    Vandaag om 10:26
    • Evenementen

    Festival CityProms in Leeuwarden stopt: krijgen financiën niet rond

    Vandaag om 09:11

Aankomende evenementen

02 Jan
Vakantiebeurs Amsterdam
  • Noord-Holland
07 Jan
Va­kan­tie­beurs 2026
  • Overijssel
10 Feb
Recreatie Next Level 2026
  • Zuid-Holland