29 juni 2011 om 14:23
< 1 min lezen

40 % Nederlanders boekt binnen maand voor vertrek vliegticket

Last-minute op vakantie gaan is nog nooit zo populair geweest. 40 % van de Nederlanders boekt namelijk binnen een maand voor vertrek hun vliegticket. Dat blijkt uit de boekingsresultatenvan reisorganisatie World Ticket Center .

In dezelfde periode vorig jaarboekte nog 32 % binnen een maand voor vertrek hun vliegtickets en 34% in 2009. De boekingsresultaten van 2011 tonen aan dat van de geboektelast-minutes 14 % binnen 6 dagen voor vertrek hun vliegtickets aanschaft, 30 % één week voor vertrek, 22 % twee weken, 18 % drie weken en 16 % boekt 4 weken voor vertrek hun vliegtickets. Het is een opvallend gegeven dat deze trend zich nu ook inzet voor losse vliegtickets, daar de vliegticketprijzen kort op de vertrekdatum juist vaak duurder worden gemaakt door de luchtvaartmaatschappijen en vroeg boeken juist goedkoper is, in tegenstelling tot de pakketreizen (last-minute zonvakanties). De meest populaire last-minutes zijn na Londen opmerkelijk twee verre bestemmingen: New York (twee weken voor vertrek) en Bangkok (drie weken voor vertrek).

‘New York en Bangkok zijn bij ons niet eerder massaal zo kort voor vertrek geboekt. Voorgaande jaren zagen wij dat Europese bestemmingen de toplijst aanvoerden van meest populaire last-minutes. Met name sinds eind mei zien wij een enorme omzetstijging van boekingen met vertrekperiodes binnen een maand, het ontvangen vakantiegeld heeft hier ongetwijfeld aanbijgedragen, maar ook de reisinstelling van de consument is veranderd. Nederlanders beperken zich niet meer tot Europese bestemmingen en een korte vluchtduur als ze er even spontaan tussenuit willen. Hun keuze wordt steeds vaker bepaald door tijdelijke kortingsacties en tips van vrienden op Social Mediasites Facebook en Twitter. World Ticket Center gaat hier op inspelen door een Happy Hours actie alleen via Social Mediain te zetten. Via een kortingscode die enkel op Twitter wordt gecommuniceerd kunnen consumenten met flinke korting vliegtickets naar een topbestemming boeken. De consument moet wel snel beslissen, want de Happy Hours duren drie uur,’ aldus Marketing Manager Rémi Wouters.

Relevante artikelen

Alles van evenementen
    • Evenementen

    Eurovision in Concert 2026 gaat wel door ondanks dat Nederland niet meedoet

    Vandaag om 10:26
    • Evenementen

    Festival CityProms in Leeuwarden stopt: krijgen financiën niet rond

    Vandaag om 09:11

Aankomende evenementen

02 Jan
Vakantiebeurs Amsterdam
  • Noord-Holland
07 Jan
Va­kan­tie­beurs 2026
  • Overijssel
10 Feb
Recreatie Next Level 2026
  • Zuid-Holland