Museum Speelklok presenteert expositie Maak ’t Even
Achter elke speelklok en elk orgel in Museum Speelklok zit een proces waarin is nagedacht over materiaal, kosten, mechaniek en hoe het instrument zo lang mogelijk meegaat. De instrumenten nemen bezoekers mee naar het verleden en geven inzicht in de keuzes die de inventieve makers toen moesten maken. Door de discussie over de huidige productieprocessen en de manier waarop producten gemaakt worden, is er inmiddels veel aandacht voor duurzaamheid. Consumptie zal moeten veranderen, maar hoe? Is de sleutel tot een duurzame toekomst in het verleden te vinden?
Oplossingen in design
Museum Speelklok nodigt ontwerpers Jelle Mastenbroek, Jesse Howard en Christien Meindertsma uit om in Maak ’t Even met hun werk in dialoog gaan met de historische collectie. Ze onderzoeken het gebruik en hergebruik van materialen, nieuwe productiemethodes en een andere manier van ontwerpen. Jelle Mastenbroek kaart met zijn humoristische installaties maatschappelijke thema’s als de veelheid aan onnodige spullen aan. Jesse Howard ontwerpt alledaagse apparaten op zo'n manier dat gebruikers ze zelf in een handomdraai kunnen maken en repareren. Van Christien Meindertsma worden delen uit haar onderzoek naar verschillende bewerkingen en toepassingen van schapenwol getoond die meer met muziekinstrumenten te maken blijken te hebben dan gedacht; werken van Meindertsma zijn onder meer opgenomen in collecties van het MOMA New York en Victoria & Albert Museum in Londen.
Speciale audiotour door Maak ’t Even
Onwerper Simon Dogger verloor tijdens zijn studie aan de Design Academy Eindhoven zijn visuele vermogens. Zijn nieuwe realiteit werd het uitgangspunt en tevens onderwerp van zijn ontwerpen. In een audiotour door Maak ’t Even neemt hij het publiek mee in zijn belevingswereld. Hoe ervaart hij de zelfspelende muziekinstrumenten in Museum Speelklok? Wat hoort hij en welke associaties roepen ze bij hem op?