Mauritshuis blijft onzeker over echtheid van Rembrandt schilderij

Naast die twee schilderijen werd nog een derde onderzocht met moderne technieken: Portret van Rembrandt met ringkraag (circa 1629). Daarvan was al bekend dat het gaat om "een eigentijdse kopie".
Donderdag presenteerde het Mauritshuis de resultaten van dit onderzoek naar de twee 'Rembrandts met een vraagteken' met de centrale vraag: "Heeft het museum er 'opeens' twee Rembrandts bij - of toch niet?" Behalve bij Tronie van een oude man blijft dat vraagteken staan bij nog vier andere werken in de collectie.
Moderne onderzoekstechnieken
Op deze vier zijn de moderne onderzoekstechnieken, zoals high pressure liquid chromatography of infrared reflectografie, niet toegepast. Voor deze werken geldt dat ze gelabeld zijn als "afgeschreven of sterk betwijfeld" over of het een Rembrandt is. In het onderzoek is bijvoorbeeld gekeken uit welke eeuw aangetroffen aardpigmenten komen en of Rembrandt die gebruikte.
Maar 'definitief wel of niet' is relatief, zegt Ariane van Suchtelen, conservator bij het Mauritshuis. Door de jaren heen wisselt dat oordeel nog weleens. "Rembrandt-onderzoek houdt nooit op. Je weet nooit wat de toekomst brengt, dus de discussie houdt ook nooit op."