Dierentuin vaker verkozen boven pretpark dankzij educatief aspect

Door Johanne Levinsky
3 min
Nederlanders vinden het steeds belangrijker om een educatief aspect toe te voegen aan hun dagje uit. Daarom kiezen ze tegenwoordig vaker voor een dierentuin dan voor een pretpark. Dierentuinen spelen namelijk handig in op de kennisbehoefte van hun bezoekers. Dat geldt voor de kleinste bezoekers, maar ook voor volwassenen die graat willen leren. Uit onderzoek van Hendrik Beerde Brand Consultancy blijkt dat Safaripark Beekse Bergen, Artis en Burgers’ Zoo de kennisbehoefte het beste invullen. Madurodam domineerde de afgelopen vijf jaar, maar die staat inmiddels op plek vier. Dit meldt Hendrik Beerda Brand Consultancy. 

Volgens het consultancybureau is de Nederlandse dagtoerist nog steeds calvinistisch. Alleen plezier is niet genoeg, het dagje uit moet ook nuttig zijn. Beekse Bergen, Artis en Burgers’ Zoo zijn leerzaam genoeg voor mensen om hier een dagje uit aan te besteden, zegt merkadviseur Hendrik Beerda. Niet alleen zijn ze sfeervol en hebben ze goede voorzieningen, ook gaan mensen aan het einde van de dag met net iets meer kennis naar huis.

Top 10 meest leerzame uitjes

Uit het Dagattracties Merkenonderzoek van Beerda’s consultancybureau blijkt dat Beekse Bergen de top 10 aanvoert, gevolgd door Artis en Burgers’ Zoo op respectievelijk de tweede en derde plek. Daarna komt voormalig lijstaanvoerder Madurodam, gevolgd door Ouwehands Dierenpark, Diergaarde Blijdorp, WILDLANDS, Apenheul, Dolfinarium en DierenPark Amersfoort. Een lijst vol met diergebonden uitjes dus.

Musea moeten de concurrentie aangaan met dierentuin

Dierentuinen waren vroeger vooral ingericht op plezier, maar door de toevoeging van educatie, concurreren ze nu ook met de educatieve en culturele musea. “In de loop der jaren zijn deze twee vormen van vrijetijdsbesteding naar elkaar toegegroeid. Dierentuinen zagen in dat een sterk educatief programma noodzakelijk werd om hun voortbestaan te waarborgen”, legt Beerda uit.