Steeds vaker vissen mensen naar muntjes in de wensbronnen in de Efteling

Door Nationale Recreatiegids
4 min
Afgelopen zaterdag ging een video rond van een man die een koord met een magneet in een wensbron in de Efteling liet zakken. Met als doel om daar wat muntjes uit te halen. Het gebeurt steeds vaker. Ook gedragswetenschapper Kees Keizer ziet dat het steeds vaker voorkomt. Hij zegt dat mensen geen schaamte meer kennen tegenover de Efteling en heeft mogelijk een oplossing. Dat meldt Omroep Brabant.

Het incident van afgelopen zaterdag is niet nieuw. Ook in juli verschenen er beelden van een persoon met een korte broek die zomaar de fontein instapte om daar kleingeld uit te vissen. De Efteling ziet het steeds vaker gebeuren.

Gedragswetenschapper Kees Keizer zoekt naar een mogelijke verklaring. Hij stelt dat mensen minder schaamte hebben en ‘denken dat ze echt slim zijn’. De wetenschapper geeft aan dat het gedrag is dat altijd al werd vertoond.

Communiceren

Volgens Keizer beseffen mensen zich niet dat ze hiermee niet het attractiepark, maar de mensen die de muntjes in de fontein gooien raken. Het geld wordt vaak door kleine kinderen in het water gegooid en gaat ook nog eens naar goede doelen. Zo steunt de Efteling met het wensgeld onder andere Save The Children en Villa Pardoes, een vakantieverblijf voor ernstig zieke kinderen.

Dat biedt volgens Keizer mogelijk een oplossing. Door naar de bezoekers te communiceren waar het geld vandaan komt en waar het naartoe gaat, beseffen mensen mogelijk dat hun gedrag niet goed is. Het zorgt er volgens hem ook voor dat andere mensen de vissers sneller zullen aanspreken.

Het blijkt dat mensen het niet erg vinden dat zij geld afpakken van het themapark, omdat de kaartjes een best bedrag kosten.

Domino-effect

Keizer is wel bang voor een domino-effect. Mensen die zien dat er geld uit de fontein wordt gejat, gaan dit gedrag sneller overnemen. “Als ze dit vijf keer hebben gezien, gaan ze het normaal vinden”, verklaart Keizer.

Voorlopig gaat de Efteling niet ingrijpen. Zij willen geen mensen uit het park verwijderen, maar wil deze mensen wel aanspreken op hun gedrag. Volgens de Efteling komen mensen tot inzicht als zij vertellen dat het geld naar een goed doel gaat.