Heb je recht op compensatie als je vast zit in een attractie?

Door Nationale Recreatiegids
3 min
Afgelopen woensdag was het weer raak: pretparkbezoekers in Walibi Holland zaten een uur vast in de achtbaan Speed of Sound in het attractiepark. Die konden pas na zeventig minuten bevrijd worden. Je hebt al veel geld neergelegd om het park te bezoeken, en dan kom je ook nog een vast te zitten in een attractie. Radar onderzocht of je dan ook recht hebt op een compensatie. Zij keken bij de Efteling, Walibi Holland en Toverland naar de mogelijkheden.

Een woordvoerder van de Efteling weet Radar te vertellen dat mensen ‘goed worden opgevangen’. Zo kunnen mensen die vast zitten in een attractie deze als eersten bezoeken wanneer deze weer open is. De woordvoerder vertelt dat mensen die langer vastzitten ook nog wat te drinken krijgen. “Als ze hun verhaal kwijt willen dan is daar een luisterend ook voor.”

Ook Toverland geeft geen financiële compensatie als je vast komt te zitten in een attractie. Het attractiepark stelt dat mensen ‘op een veilige manier uit de attractie worden gehaald’, en dat zij ‘daarna verder kunnen genieten van andere attracties’.

Alleen bij Walibi Holland kan je een compensatie krijgen. Zo stelt een woordvoerder dat er per geval wordt gekeken naar een passende compensatie. De ene keer krijgt iemand een fast lane ticket, een consumptie of korting op het volgende bezoek. De woordvoerder geeft aan zij soms ook het gehele bedrag van hun ticket terug krijgen of nazorg wordt geleverd als dat nodig blijkt.

Technische storingen

Dat is dus de reactie van de pretparken wanneer je vast komt te zitten in een attractie. Maar wat gebeurt er op het moment dat een attractie vanwege een storing onverwachts wordt gesloten?

Bij Toverland en de Efteling wordt er geen compensatie aangeboden aan de bezoekers. Die vinden dat er genoeg andere attracties zijn om te bezoeken. Deze mening deelt ook Walibi Holland. De woordvoerder geeft aan dat zij een ‘totaalaanbod bieden, en geen individuele attracties’.