WK-reclame met de Toppers komt in collectie Beeld en Geluid

Door Redactie Nationale recreatiegids
3 min
De omstreden WK-reclame van de Jumbo, met hossende bouwvakkers en de Toppers, wordt opgenomen in de collectie van Beeld en Geluid. Dat laat een woordvoerder van het instituut in Hilversum desgevraagd weten. Het spotje werd na veel commotie binnen een halve dag van de buis gehaald.

"In principe archiveren wij alle Ster-reclames, tenzij de adverteerder dat niet wil", meldt de woordvoerder. Dit zou de adverteerder dan kunnen aangeven bij de Ster, de Stichting Etherreclame die verantwoordelijk is voor de reclameblokken op de publieke zenders. Een woordvoerder van Ster meldt dat Jumbo zich nog niet heeft gemeld.

Polonaise lopende bouwvakkers 

De spot, die dinsdagavond werd gelanceerd, lag onder vuur omdat er polonaise lopende bouwvakkers in zitten. Dat ligt gevoelig want het toernooi in Qatar is juist omstreden vanwege de slechte werkomstandigheden voor de gastarbeiders die de stadions moesten bouwen. Er zijn duizenden arbeiders gestorven. In het spotje zaten ook bekende zangers, zoals Gerard Joling, Jeroen van der Boom en Jan Smit.

Commercial uit de programmering 

Jumbo trok het spotje na de hausse aan reacties woensdag rond het middaguur in. De commercial was woensdagavond nog wel op televisie te zien, op kanalen als BBC First en Comedy Central. In een reactie per e-mail belooft Jumbo dat het tv-spotje na woensdagavond nergens meer te zien is. "Helaas duurt het bij een kleine groep themazenders, waaronder Comedy Central, iets langer om de commercial uit de programmering te krijgen."

Door: ANP