Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Veluwe wil toeristen spreiden en zet in op themagebieden

Door Redactie Nationale Recreatiegids
schedule 6 min
location_on [xx]km
Het toerisme op de Veluwe groeit hard. Om te voorkomen dat de bezoekersdruk op het Gelderse gebied te groot wordt, gaat toerismebureau Visit Veluwe nu inzetten op het spreiden van toeristen. Door te werken met themagebieden moet dit extra makkelijk worden gemaakt. Dit meldt Omroep Ede.
De verschillende ‘belevingsgebieden’ die Visit Veluwe heeft bedacht sluiten aan bij de trend dat er steeds meer behoefte is aan ‘betekenisvol toerisme’, zo stelt Jan Jaap Thijs van het onderzoeksbureau Ruimte en Vrije Tijd: “Mensen zijn steeds meer op zoek naar verhalen. Ze willen terug naar onze eigen geschiedenis en die terugvinden in de dorpen, steden en landschappen.”
 

Veluwse themagebieden

 
Zo zijn door Visit Veluwe onder meer De Koninklijke Veluwe (Paleis het Loo en Apeldoorn), De Bevochten Veluwe (rondom het Airborne Museum) en Veluws Verleden (met onder meer vestingstad Elburg) bedacht. Het toeristenbureau hoopt zo spreiding van bezoekers in de hand te werken: een duidelijke thematiek geeft mensen een reden om een bepaald gebied te bezoeken, zo is het idee. 
 
De gebieden zijn overigens niet alleen op cultuurhistorische gronden gethematiseerd. Er is bijvoorbeeld ook De Smakelijke Veluwe (rondom de Foodvalley bij Ede) en De Hoge Veluwe, waar de natuur van Nationaal Park De Hoge Veluwe centraal staat. 
 

Ook spreiden over het jaar

 
Naast locatiespreiding wil Visit Veluwe ook kijken of toeristen over het jaar gezien beter gespreid kunnen worden. Volgens Bastiaan Overeem van Visit Veluwe hebben toeristische ondernemers aangegeven dat er met name in de late herfst en in de winterperiode ruimte is om meer toeristen te ontvangen. Toch zullen er altijd piekmomenten blijven, zoals bijvoorbeeld met Pasen en Pinksteren. Volgens Thijs van Ruimte en Vrije Tijd is het dan vooral de uitdaging mensen naar andere plekken te laten bewegen: “zodat ze niet en masse hetzelfde rondje blijven rijden.”
 
In totaal zijn er tien themagebieden. Meer informatie en achtergrond hierover is te vinden via de website van Visit Veluwe.
 
Door: Nationale Recreatiegids
18 april '24 (11:32)

Minimumloon toch niet met 1,2 procent extra omhoog: Eerste Kamer stemt tegen spoedwet

Het leek er even op dat het minimumloon met 1,2 procent extra verhoogd zou worden, maar dit gaat niet door. De Eerste Kamer stemde woensdag tegen. Dit betekent dat er per 1 juli dus geen extra verhoging van het minimumloon plaatsvindt, meldt Rijksoverheid.

16 april '24 (11:54)

Reisbranche wil 'flexdagen' rondom schoolvakanties

Reiskoepel ANVR wil meer flexibiliteit rondom de schoolvakanties en roept de formerende partijen op 'flexdagen' mogelijk te maken, om de vakantiedrukte beter te spreiden. Zonder spreiding lopen prijzen in het hoogseizoen verder op, om te compenseren voor de onderbezetting buiten het piekseizoen, zegt ANVR-directeur Frank Oostdam.

15 april '24 (16:54)

‘Nederlanders besteden hun vrije tijd actief en gevarieerd’

Nederlanders besteden graag hun vrije tijd actief en gevarieerd. Daarbij besteden ze ook tijdens een dagje uit, blijkt uit een recent onderzoek naar uithuizige vrijetijdsmarkt van I&O Research, in opdracht voor het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). In het Nederlandse Vrijetijdsonderzoek (NVTO) wordt inzicht gegeven in de vrijetijdsactiviteiten buitenshuis. In totaal hebben 28.145 respondenten de vragenlijst ingevuld, over de periode van november 2022 tot november 2023, meldt NBTC. 

15 april '24 (15:26)

Utrechtse Jaarbeurs voor het eerst sinds coronapandemie weer winstgevend

De Jaarbeurs in Utrecht heeft afgelopen jaar voor het eerst sinds de coronacrisis weer winst gemaakt. De evenementenlocatie organiseerde vooral meer beurzen in het buitenland, onder meer in Thailand, Vietnam en de Verenigde Arabische Emiraten. In de Jaarbeurs zelf waren vorig jaar minder grote evenementen.

12 april '24 ( 9:37)

Touroperators bereiken de meeste mensen via TV

Touroperators maken het meest gebruik van reclame op televisie. Dat neemt bijna 40 procent van de totale advertenties in beslag. De reclame van TUI Nederland bereikt de meeste Nederlanders (44 procent). Personen van 35 tot en met 49 jaar zien reclames aanzienlijk minder vaak, blijkt uit de Nationale Benchmark Touroperators, een grootschalig onderzoek van Multiscope. Voor het onderzoek zijn 7.000 Nederlanders ondervraagd, meldt Multiscope.

11 april '24 (16:04)

Fietsenfabrikant VanMoof verkoopt weer fietsen

De Nederlandse fabrikant van elektrische fietsen VanMoof verkoopt weer fietsen via zijn eigen website. Klanten kunnen kiezen uit de modellen S5 en A5, de nieuwste generatie fietsen van het bedrijf. Topman Eliott Wertheimer spreekt van "een enorme mijlpaal". VanMoof ging vorig jaar failliet, maar kon uiteindelijk een doorstart maken dankzij een overname door LaVoie, een e-stepfabrikant die valt onder het Britse McLaren.

11 april '24 (11:49)

Nederlandse Oostappen-vakantieparken straks niet meer in handen van Peter Gillis

Peter Gillis stopt als baas van Nederlandse Oostappen-vakantieparken, zo heeft hij donderdag bekendgemaakt. De organisatie komt in handen van een nieuwe uitbater. Gillis gaat wel door met het beheer van de Belgische parken, die onder een nieuw label doorgaan.

08 april '24 (13:25)

Webinar ‘Bloeiende natuur, tevreden gasten’ over natuurinclusief ondernemen

Op dinsdag 9 april organiseren IVN Natuureducatie Gelderland en Stichting Landschapsbeheer Gelderland een webinar voor recreatieondernemers. Deze heeft de titel ‘Bloeiende natuur, tevreden gasten’ en biedt een reeks praktische tips en inspiratie voor ondernemers om hun camping-, terras of hotelterrein duurzaam in te richten. Niet alleen fijn voor de gasten, maar ook nog eens voor de natuur. Dat meldt HISWA-RECRON.

05 april '24 (12:57)

Winfried Baijens nieuwe presentator Met het Oog op Morgen

Winfried Baijens gaat het NOS-radioprogramma Met het Oog op Morgen presenteren. Dat maakt de NOS vrijdag bekend. De 46-jarige presentator gaat afwisselend met Rob Trip de woensdagse editie presenteren.

05 april '24 (11:20)

Lenny Kuhr beperkt publieke optredens voorlopig tot concerten vanwege 'online bagger'

Lenny Kuhr doet de komende tijd geen optredens in de media meer. De 74-jarige songfestivalwinnares heeft hiertoe volgens haar echtgenoot en manager besloten nadat zij de afgelopen twee weken veel doodsbedreigingen, haatmails en "online bagger" over zich heen had gekregen. Dit gebeurde nadat pro-Palestijnse activisten haar optreden in Waalwijk hadden verstoord.