Walibi haalt reclame voor Halloween tijdelijk offline na kritiek
Walibi Holland heeft een reclamespot voor de jaarlijkse Halloweenevenementen tijdelijk verwijderd na ophef op sociale media. In de video werd een vrouw geveild en daarna door een shredder vermoord, terwijl personages toekeken en lachten. Dit meldt NU.nl.
De beelden, bedoeld ter promotie van de Walibi Fright Nights, stuitten op kritiek omdat ze zouden bijdragen aan normalisering van geweld tegen vrouwen. De discussie kreeg extra lading door de recente moord op een 17-jarig meisje uit Abcoude.
Inspiratiebronnen en verklaring van Walibi
Volgens Walibi was de scène gebaseerd op een bekend kunstwerk van Banksy, dat zichzelf door een shredder liet vernietigen, en op een scène uit de film Kingsman: The Golden Circle, waarin mensen door een vleesmolen om het leven komen. Het park benadrukt dat de video een fictieve setting toont die volgens hen geen directe relatie met de werkelijkheid heeft.
Walibi laat weten de beelden uit respect voor de recente gebeurtenissen tot en met zondag van alle communicatiekanalen te hebben verwijderd. Een woordvoerder gaf aan dat de video daarna waarschijnlijk weer terugkomt.
Walibi benadrukt inclusiviteit
Het pretpark stelt dat de gebruikte personages karikaturaal zijn en dat het doel van de commercial niet is om geweld te verheerlijken. Volgens Walibi is inclusiviteit een basiswaarde binnen het bedrijf en past het promoten van geweld niet bij de organisatie. Indien de video toch een boodschap zou overbrengen, zegt het park dat die vooral benadrukt dat geweld – ook tegen vrouwen – nooit acceptabel is.
Beeld: Walibi Holland