55-plussers zijn reislustiger dan ooit

Door Nationale Recreatiegids
6 min
Groeiende welvaart onder de groep en vergrijzing. Deze twee factoren zorgen ervoor dat 55-plussers nooit eerder zo’n groot aandeel hebben in de toeristische sector. ABN-AMRO verwacht daarom dat de vakantie-uitgaven van deze groep flink gaat stijgen van 7,17 miljard euro in 2022 naar 10,68 miljard euro in 2027. Dat concludeert de bank uit het rapport ‘Rijp voor avontuur’ van ABN-AMRO. 

In de analyse is rekening gehouden met onder andere vergrijzing, het prijsniveau van vakanties tot 2022 en de ontwikkeling van lonen en pensioenen. De bank verwacht dat de totale vakantiebestedingen van 65-plussers met zo’n 810 miljoen euro stijgt in 2027. Dat komt neer op een totaal van 5,07 miljard euro. Ook de vakantiebestedingen van de leeftijdsgroep 55-64 jaar wordt verwacht flink in de lift te gaan. ABN AMRO denkt dat deze groep de komende jaren 2,7 miljard euro meer gaat uitgeven aan vakanties. Dan zou de totale vakantiebesteding van de groep 55-64 jaar stijgen tot 5,61 miljard euro.

Uitgaven fietsvakanties passeren dit jaar één miljard euro

Inmiddels zijn 55-plussers al goed voor 41 procent van alle toeristische overnachtingen in Europese hotels, vakantieparken en sterrencampings. 65-plussers vertegenwoordigen bijna een kwart van de toeristische overnachtingen. Deze groepen worden volgens de bank de komende jaren belangrijker, vanwege hun vermogensgroei en vergrijzing. Ook zijn 55-plussers vaker tweeverdieners, waardoor de mogelijkheid ontstaat om verder te reizen, in luxe accommodaties te overnachten en bijzondere ervaringen te zoeken. Hiermee wordt een opkomst van nieuwe trends onder oudere generaties gesignaleerd, zoals actieve vakanties of culinaire reizen.

Ook neemt de populariteit van fietsvakanties toe. De ABN AMRO verwacht dat de uitgaven aan fietsvakanties dit jaar stijgen tot boven één miljard euro. Meer dan de helft hiervan komt op het conto van 55-plussers.

Passend aanbod buiten hoogseizoen

55-plussers zijn actiever en avontuurlijker dan ooit. Daar kan de toeristische sector op inspelen door het aanbod aan te laten sluiten op de behoeftes van ouderen, bijvoorbeeld door in te spelen op de groeiende populariteit van fietsvakanties. Hotels en vakantieparken kunnen hun locatie langs fietsroutes onderstrepen en bewaakte fietsenstallingen realiseren die zijn bestemd voor elektrische fietsen. Voor touroperators is de populariteit van multigeneratie-reizen goed nieuws. Die worden vaak ruim van tevoren geboekt en dat brengt volgens ABN AMRO minder risico’s met zich me voor reisaanbieders. Ook zijn 55-plussers niet gebonden aan schoolvakanties, waardoor zij ook vakanties kunnen boeken buiten het hoogseizoen. Zo is het voorseizoen bij hen meer in trek dan het hoogseizoen. Wel heeft maar liefst 12 procent van de totale vakantiebestedingen van 55-plussers betrekking op de herfstvakantie.