Promotie met beschikbaarheid op boekingswebsites wordt strenger aangepakt

Door Redactie Nationale recreatiegids
6 min
Je hebt het vast wel eens gezien terwijl je op zoek was naar een hotelkamer. Leuzen zoals ‘dit is de laatste kamer in dit hotel’ waarmee websites proberen om je met dit soort waarschuwingen sneller iets te laten kopen of boeken. Volgens de wet mag dit niet. Toezichthouder ACM zegt hierover: “We grijpen in als we het mis zien gaan.” Dit meldt nu.nl.

Deze manipulerende technieken worden ook wel dark patterns genoemd. Die zorgen ervoor dat je iets doet wat je eigenlijk niet had willen doen.

Veel websites maken zich hier schuldig aan, van Bookings.com tot hobbyisten. De cookievermelding is de meest voorkomende vorm van deze dark patterns. De knop ‘accepteren’ wordt groot en groen afgebeeld, waardoor mensen sneller hierop klikken. Die cookies zijn echter niet alleen in het belang van de websitebezoekers. Hiermee kan bijvoorbeeld ook het surfgedrag worden gevolgd.

Groeiend probleem

Volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) is het gebruik van deze manipulatieve technieken een groeiend probleem. Zij maken de aanpak hiervan daarom een speerpunt van de toezichthouder.

Afgelopen woensdag organiseerde de ACM een bijeenkomst voor marketeers, online ondernemers, wetenschappers, toezichthouders en beleidsmakers. Het ACM had een duidelijke boodschap: webwinkels moeten informatie op een eerlijke manier presenteren aan de websitebezoekers.

Eerlijkheid duurt het langst

Woordvoerder Saskia Bierling van het ACM legt uit dat deze technieken misschien op korte termijn winst opleveren voor een bedrijf, maar op langere termijn niet. Het kan een slechte naam opleveren en uiteindelijk zullen consumenten deze sites vermijden. “Websites die eerlijke informatie geven worden uiteindelijk beloond”, aldus Bierling.

Websites die verkeerde informatie presenteren riskeren een boete. Zij maken zich schuldig aan oneerlijke handelspraktijken en dat is niet toegestaan. De bond stelt dat het mogelijk zelfs schadelijker is voor een website dan het gewin dat zij halen uit deze manipulatie.

Grens

In de basis geldt dat online aanbieders de consumenten met hun producten of diensten proberen te verleiden om over te gaan op een aankoop, maar niet mogen misleiden. In 2019 publiceerde het ACM daarom een leidraad.

ACM hanteert verschillende manieren om deze manipulatieve technieken aan te pakken. De waakhond kan waarschuwingen uitdelen of aanpassingen op de website afdwingen met een dwangsom. Daarnaast kan de toezichthouder boetes opleggen tot 900.000 euro. Als het bij een groot bedrijf wordt opgemerkt kan er zelfs een percentage van de omzet als boete worden gesteld.

Het ACM onderstreept dat zij dit jaar extra streng gaan toezien op de naleving van de leidraad.

Door: Nationale Recreatiegids