Bereik van reisbranche is online groter dan voor pandemie

Door Redactie Nationale recreatiegids
3 min
Dat de vakantiekoorts na de pandemie nog altijd hoog is, blijkt uit de cijfers van het online zoekgedrag van veel mensen. Hieruit blijkt dat de reisbranche online al meer mensen bereikt dan voor de coronamaatregelen. Ruim 8,6 miljoen unieke personen bezochten één of meerdere websites/apps uit de reisbranche (GfK GXL DAM, 57,5 procent, 8.632.000 personen van 13 jaar en ouder). Dit meldt Hospitality Management. 

In alle leeftijdsgroepen bezochten in februari van dit jaar meer personen één of meerdere websites/apps uit de reisbranche. De stijging is het grootst onder 65-plussers. Onder hen is de groei ten opzichte van een jaar eerder meer dan 30 procent. Onder 35-49-jarigen is het aandeel in februari het hoogst: meer dan twee derde van hen bezocht online een reisbranche merk.

In februari 2020, net voor de reisbeperkingen in Nederland, was het online bereik voor het laatst boven de 8 miljoen personen in diezelfde periode. In het opvolgende jaar daalde het bereik aanzienlijk naar minder dan 6 miljoen personen in februari 2021.

Groei van smartphones

Opvallend is dat in dit jaar meer mensen een bezoek brachten op hun smartphone dan op hun PC/Laptop; het online bereik van reisbranchemerken is via PC/Laptop op gelijk niveau met twee jaar eerder (34 procent) maar stijgt op smartphone juist (naar 35 procent). Deze stijging is onder jongeren en 35-49-jarigen het sterkst.

Ook de bezoekfrequentie is in februari weer op het niveau van februari 2020 hersteld: 45 procent bezocht de reisbranchemerken 1 of 2 dagen in de maand en 55 procent 3 dagen of vaker.

Tussen de merken Booking, Vakantieveilingen en Voordeeluitjes blijkt de grootste online overlap: meer dan een kwart van de Booking-bezoekers hebben ook Vakantieveilingen en Voordeeluitjes in februari bezocht.

Door: Nationale Recreatiegids