Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Haat-liefdeverhouding Nederland met toerisme - en waarom spreiding niet helpt

Door Redactie Nationale Recreatiegids
schedule 10 min
location_on [xx]km
Vorige week werd duidelijk dat er steeds meer verdiend wordt aan het toerisme in Nederland, zo becijferde het CBS. Dat de aanwezigheid van toeristen niet overal tot een hallelujastemming leidt is inmiddels bekend, maar waar op plekken als Amsterdam en de Kinderdijk er alles aan wordt gedaan het aantal bezoekers te temperen, wordt in het grootste gedeelte van Nederland juist volop ingezet op het binnenhalen van (buitenlandse) bezoekers. Veelal onder het mom dat dit een bijdrage levert aan de spreiding van toeristen, maar dit lijkt er alle schijn van te hebben een drogreden te zijn. Dit meldt de NOS. 
Gisteren kreeg het onderwerp toerisme nog koninklijke aandacht in Amsterdam. Tijdens een bliksembezoek aan de hoofdstad hield prins Harry nog een pleidooi voor duurzaam toerisme, en presenteerde hij het nieuwe platform Travalyst, dat de ambitie heeft “to change the impact of travel, for good.” Steden als Amsterdam, Venetië en Barcelona worden overspoeld door toeristen, zo stelde de prins vast, en dat wordt komende jaren niet minder.
 

Minder promotie in het buitenland

 
Ook Nederland als geheel ziet het aantal toeristen dat ons land bezoekt in hoog tempo toenemen. In 2018 kwamen 19 miljoen bezoekers naar ons land, in 2030 zullen dat er 29 miljoen zijn. Dat vooruitzicht bracht het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) er in mei al toe een rem te zetten op de promotie van Nederland in het buitenland, en zich meer toe te gaan leggen op het reguleren van toeristenstromen. Het toverwoord daarbij blijft spreiding.
 

Toerisme is status

 
Net als eerder in een interview met de Nationale Recreatiegids zegt toerismedeskundige Stephen Hodes ook tegen de NOS nu weer: het spreiden van toerisme is een schijnoplossing. Wat vaak vergeten wordt is dat mensen reizen voor status, zo zei hij in het interview al: “Als jij een Amerikaan bent, dan kun je niet thuiskomen met het verhaal: 'Wauw, wij hebben toch zo'n fantastische vakantie in Breda gehad'; daar is niemand van onder de indruk.” Ook tegenover de NOS benadrukt hij dit nog eens: “Spreiding gaat nooit lukken. Maar een heel klein groepje mondiale toeristen wijkt af van de gebaande paden. Het gros van de bezoekers dat naar Amsterdam komt, blijft minder dan twee dagen in Nederland.”
 

Toerismetaart

 
Toch blijft de NBTC inzetten op spreiding, met het idee daarmee plaatsen als Amsterdam, de Zaanse Schans, Giethoorn, Kinderdijk en sinds kort ook Haarlem te ontlasten. Gesteund door de visie van de NBTC, en gestimuleerd door de wens óók een deel  van de toerismetaart te willen bemachtigen, blijft het gros van de regio’s en steden in Nederland hard zijn best doen om op de radar van de toerist te verschijnen. Zo werd er in maart zelfs een Drentse ambassade voor toerisme geopend in China, presenteren de Hanzesteden zich in het buitenland collectief als aantrekkelijke bestemming en lokt Schokland succesvol mensen naar het werelderfgoed in de Noordoostpolder met evenementen en een verbouwd museum. 
 

Gerommel in de marge

 
Het zijn allemaal initiatieven die lokaal het verschil kunnen maken, stelt ook Hodes, maar het blijft, landelijk gezien, gerommel in de marge: “In Zwolle of Kampen kan het de economie helpen, maar het zal nooit de problemen in Amsterdam oplossen.” Wat wel helpt? Ook Hodes heeft daar niet zomaar het antwoord op. In het interview met de Nationale Recreatiegids vertelde hij dat hij twee jaar geleden al eens dat hij twee journalisten de opdracht had gegeven op zoek te gaan naar inspirerende voorbeelden waar de aanpak van overtoerisme had gewerkt: “Zij constateerden na twee maanden: die zijn er niet.”
 
Door: Nationale Recreatiegids
23 april '24 (13:56)

Nederlanders willen wel verduurzamen, maar dat moet ook goed zijn voor de portemonnee

In Nederland spreekt driekwart van de mensen hun zorgen uit over het klimaat en vindt dat er wat aan moet gebeuren om klimaatverandering te remmen. Toch is er bij slechts de helft van de Nederlanders een gevoel van persoonlijke verantwoordelijkheid. Ook leiden klimaatzorgen nauwelijks tot gedragsverandering. Dat laatste gaat voornamelijk over mensen met een hoog inkomen en een hbo- of wo-opleiding. Dit blijkt uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) en de Protestantse Theologische Universiteit (PThU). In meer dan de helft van de onderzochte situaties zijn Nederlanders niet bereid om hun leefstijl te veranderen ten gunste van het klimaat. Als mensen al bereid zijn tot verandering dan is dat met name vanuit een financieel oogpunt: als niet-duurzaam gedrag meer geld kost dan duurzaam gedrag, meldt SCP.

22 april '24 (10:56)

Hogere prijzen en extreem weer weerhouden Nederlanders niet van boeken vakantie

Er zijn meer mensen die er dit jaar op uit gaan voor een vakantie. Waar vorig jaar acht op de tien Nederlanders aangaf dat zij vakantieplannen hebben, is dat dit jaar negen op de tien mensen. Daarbij valt op dat duurzaamheid, stijgende kosten en extreem weer een belangrijke rol spelen bij het maken van een vakantiekeuze. Ook heeft iets meer dan de helft van de Nederlanders een vakantie geboekt en heeft 39 procent de intentie om dat nog te doen. Hierbij blijkt vooral mei een populaire vakantiemaand te zijn; 1 op de 5 Nederlanders gaat deze maand op vakantie, meldt NBTC.

19 april '24 (10:41)

Vanaf nu is de natuur ook een artiest (die daar geld aan kan verdienen)

De zingende vogeltjes of kabbelende watertjes die je in veel muzieknummers hoort kunnen vanaf nu aangemerkt worden als ‘muzikant’. Het staat artiesten vrij om de natuur mee te nemen in de artiestenlijst, waardoor het ook voor deze ‘artiest’ mogelijk wordt om royalty’s te ontvangen, meldt NOS.

18 april '24 (11:32)

Minimumloon toch niet met 1,2 procent extra omhoog: Eerste Kamer stemt tegen spoedwet

Het leek er even op dat het minimumloon met 1,2 procent extra verhoogd zou worden, maar dit gaat niet door. De Eerste Kamer stemde woensdag tegen. Dit betekent dat er per 1 juli dus geen extra verhoging van het minimumloon plaatsvindt, meldt Rijksoverheid.

16 april '24 (11:54)

Reisbranche wil 'flexdagen' rondom schoolvakanties

Reiskoepel ANVR wil meer flexibiliteit rondom de schoolvakanties en roept de formerende partijen op 'flexdagen' mogelijk te maken, om de vakantiedrukte beter te spreiden. Zonder spreiding lopen prijzen in het hoogseizoen verder op, om te compenseren voor de onderbezetting buiten het piekseizoen, zegt ANVR-directeur Frank Oostdam.

15 april '24 (16:54)

‘Nederlanders besteden hun vrije tijd actief en gevarieerd’

Nederlanders besteden graag hun vrije tijd actief en gevarieerd. Daarbij besteden ze ook tijdens een dagje uit, blijkt uit een recent onderzoek naar uithuizige vrijetijdsmarkt van I&O Research, in opdracht voor het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). In het Nederlandse Vrijetijdsonderzoek (NVTO) wordt inzicht gegeven in de vrijetijdsactiviteiten buitenshuis. In totaal hebben 28.145 respondenten de vragenlijst ingevuld, over de periode van november 2022 tot november 2023, meldt NBTC. 

15 april '24 (15:26)

Utrechtse Jaarbeurs voor het eerst sinds coronapandemie weer winstgevend

De Jaarbeurs in Utrecht heeft afgelopen jaar voor het eerst sinds de coronacrisis weer winst gemaakt. De evenementenlocatie organiseerde vooral meer beurzen in het buitenland, onder meer in Thailand, Vietnam en de Verenigde Arabische Emiraten. In de Jaarbeurs zelf waren vorig jaar minder grote evenementen.

12 april '24 ( 9:37)

Touroperators bereiken de meeste mensen via TV

Touroperators maken het meest gebruik van reclame op televisie. Dat neemt bijna 40 procent van de totale advertenties in beslag. De reclame van TUI Nederland bereikt de meeste Nederlanders (44 procent). Personen van 35 tot en met 49 jaar zien reclames aanzienlijk minder vaak, blijkt uit de Nationale Benchmark Touroperators, een grootschalig onderzoek van Multiscope. Voor het onderzoek zijn 7.000 Nederlanders ondervraagd, meldt Multiscope.

11 april '24 (16:04)

Fietsenfabrikant VanMoof verkoopt weer fietsen

De Nederlandse fabrikant van elektrische fietsen VanMoof verkoopt weer fietsen via zijn eigen website. Klanten kunnen kiezen uit de modellen S5 en A5, de nieuwste generatie fietsen van het bedrijf. Topman Eliott Wertheimer spreekt van "een enorme mijlpaal". VanMoof ging vorig jaar failliet, maar kon uiteindelijk een doorstart maken dankzij een overname door LaVoie, een e-stepfabrikant die valt onder het Britse McLaren.

11 april '24 (11:49)

Nederlandse Oostappen-vakantieparken straks niet meer in handen van Peter Gillis

Peter Gillis stopt als baas van Nederlandse Oostappen-vakantieparken, zo heeft hij donderdag bekendgemaakt. De organisatie komt in handen van een nieuwe uitbater. Gillis gaat wel door met het beheer van de Belgische parken, die onder een nieuw label doorgaan.