18 november 2025 om 15:35
2 minuten lezen

Twee derde van de fietsers verblind door felle lampen

Door: Nationale Recreatiegids / Fleur Zomer

De donkere dagen zorgen voor drukte op de fietspaden. Goede verlichting is onmisbaar, maar de opkomst van elektrische fietsen met krachtige LED-lampen brengt een nieuw probleem met zich mee: steeds meer fietsers raken verblind door tegenliggers. Zowel de ANWB als de RAI Vereniging pleiten daarom voor modernisering van de regels rond fietsverlichting. Dit meldt Radar.

Uit een peiling van de ANWB onder ruim zeshonderd leden blijkt dat bijna twee derde van de fietsers soms tot vaak hinder ervaart van te felle lampen. Een aanzienlijk deel van de respondenten geeft aan dat dit hun verkeersveiligheid beïnvloedt.

Hoe fietsers reageren op verblinding

Volgens de ANWB proberen mensen op verschillende manieren met het felle licht om te gaan. Zo kijkt ruim zestig procent weg of richt de blik elders, bijna de helft knijpt de ogen samen en een kleiner deel knippert of sluit zelfs kort de ogen. In enkele gevallen leidde dit tot een valpartij of ongeluk doordat fietsers uit balans raakten.

Gevolgen voor verkeersveiligheid

De RAI Vereniging benadrukt dat verblinding het zicht ernstig beperkt: diepte en afstand zijn nauwelijks nog in te schatten. De ANWB vult aan dat sommige fietsers hun ogen tot wel drie seconden dichtknijpen om het licht te vermijden. In het verkeer is dat een lange tijd waarin de aandacht voor de weg volledig verdwijnt.

Elektrische fietsen en LED-verlichting

De toename van e-bikes speelt een grote rol in dit probleem. Waar vroeger dynamo’s zorgden voor bescheiden lichtbundels, beschikken moderne fietsen over krachtige LED-lampen. Deze worden als fel en prikkelend ervaren, omdat onze hersenen het licht direct en intens verwerken. Fabrikanten kiezen voor LED vanwege duurzaamheid en laag energieverbruik, waardoor steeds sterkere lampen mogelijk zijn.

Onvoldoende wetgeving

Volgens de RAI Vereniging is de lichtsterkte van e-bikeverlichting technisch vrijwel onbeperkt. In Nederland bestaan slechts minimale regels: je mag anderen niet verblinden, maar hoe dat voorkomen moet worden, is niet vastgelegd. Fabrikanten die hun verlichting testen volgens normen doen dit vrijwillig, terwijl anderen de regels negeren.

Pleidooi voor strengere eisen

De ANWB en RAI Vereniging willen dat Nederland duidelijke eisen opstelt, vergelijkbaar met Duitsland. Daar gelden strikte normen en is een keurmerk ingevoerd dat de kwaliteit van fietsverlichting waarborgt. Sinds 2012 bestaat ook in Nederland het RAI Keurmerk Fietsverlichting, gebaseerd op de Duitse standaarden. Beide organisaties hopen dat dit voorbeeld landelijk wordt doorgetrokken om de verkeersveiligheid te verbeteren.

Relevante artikelen

Alles van outdoor
    • Outdoor

    Natuur keert terug op Roggenplaat na ophoging

    Gisteren om 12:54
    • Outdoor

    Wolf doodgeschoten op Utrechtse Heuvelrug, wellicht probleemwolf

    3 december 2025 om 13:45

Aankomende evenementen

02 Jan
Vakantiebeurs Amsterdam
  • Noord-Holland
07 Jan
Va­kan­tie­beurs 2026
  • Overijssel
10 Feb
Recreatie Next Level 2026
  • Zuid-Holland