3 oktober 2025 om 11:55
< 1 min lezen

Reclamecodecommissie verbiedt promotievideo Walibi voor Fright Nights

Door: Nationale Recreatiegids / Fleur Zomer
Bron afbeelding: Walibi Holland

De Reclame Code Commissie heeft bepaald dat de promotievideo van Walibi voor het Halloween-evenement Fright Nights niet online mag blijven. Volgens de Commissie is de video seksistisch en versterkt hij schadelijke stereotypen over vrouwen. Dit meldt de Stentor.

De video toonde een vrouw in een angstige positie die als object werd gepresenteerd, omringd door mannen, waarna geweld werd gesuggereerd. Deze verbeelding leidde tot veel kritiek en klachten van het publiek. Naar aanleiding daarvan werd de video al in augustus offline gehaald door het pretpark.

Beoordeling: stereotypering en geweld

De Commissie oordeelde dat de uiting geweld tegen vrouwen bagatelliseert en gendergerelateerd misbruik presenteert in een karikaturale vorm. De weergave wordt gezien als onnodig kwetsend en in strijd met fatsoensnormen. Volgens de commissie was het sociaal niet acceptabel om in reclame een vrouw op deze manier te plaatsen, zelfs binnen een horrorcontext.

Reactie van Walibi en makers

Walibi verdedigde zich met verwijzingen naar artistieke vrijheid en stelde dat de video geen verwijzing naar de realiteit implicitiet bevatte. Desondanks respecteert het park het besluit en bevestigde dat de video niet zal terugkeren. De makers van de video erkennen dat de campagne anders werd opgevat dan bedoeld en zeggen te willen leren van de kritiek.

Relevante artikelen

Alles van attracties
    • Attracties

    WILDLANDS-serie genomineerd voor Televizier-Ring 2026

    Gisteren om 13:48
    • Attracties

    Chinese Nachtegaal verdwijnt uit Sprookjesbos, nieuwe invulling gepland

    Gisteren om 11:32

Aankomende evenementen

02 Jan
Vakantiebeurs Amsterdam
  • Noord-Holland
07 Jan
Va­kan­tie­beurs 2026
  • Overijssel
10 Feb
Recreatie Next Level 2026
  • Zuid-Holland