Afnemende kaartverkoop voor festivals en concerten: consument kiest bewuster
De verkoop van kaarten voor festivals, concerten en sportevenementen is in de eerste helft van 2025 met 16 procent gedaald ten opzichte van een jaar eerder. Dat blijkt uit cijfers van brancheorganisatie Thuiswinkel.org. In totaal gaven Nederlanders 1,22 miljard euro uit aan toegangskaarten voor evenementen, een daling die sinds de coronajaren niet meer is voorgekomen. Dit meldt NU.nl.
Volgens Thuiswinkel.org zijn gestegen kosten en het veranderende consumentengedrag belangrijke oorzaken. Veel festivals, waaronder meerdere bekende namen, gingen dit jaar niet door. Sommige organisatoren staakten hun plannen nog voordat de kaartverkoop startte, mede vanwege hogere prijzen en toenemende regelgeving. Ook personeelskrapte speelt de sector parten.
Festivalonderzoeker Martijn Mulder wijst erop dat juist die combinatie van kostenstijgingen en tegenvallende kaartverkoop funest kan zijn.
Niet alleen festivals merken de terugloop. Ook de verkoop van kaarten voor sportevenementen en concerten nam af. Mulder noemt dit opvallend, omdat podia juist veel publiek trekken. Cijfers om dat te onderbouwen ontbreken vooralsnog.
Volgens Thuiswinkel.org zijn consumenten voorzichtiger geworden. Ze kiezen liever voor evenementen die een duidelijke, hoogwaardige ervaring bieden. Die kritische houding speelt mogelijk een rol in de terughoudendheid rond de Grand Prix in Zandvoort, waar de kaartverkoop dit jaar moeizaam op gang kwam.
Opvallend is dat er ook sectoren zijn die juist groei laten zien. De online verkoop van speelgoed steeg met 28 procent naar 210 miljoen euro. Ook producten voor het interieur zijn populairder geworden. In totaal gaven Nederlanders in de eerste zes maanden van 2025 ruim 17 miljard euro uit via webwinkels, een lichte daling van 1 procent ten opzichte van vorig jaar.