Vliegvakanties worden vanaf 2027 fors duurder door nieuwe vliegbelasting
iegreizen vanaf Nederlandse luchthavens worden vanaf 2027 aanzienlijk duurder. Het kabinet voert dan een nieuwe, afstandsafhankelijke vliegbelasting in, waardoor Nederland het hoogste vliegbelastingtarief binnen de Europese Unie krijgt. Dat blijkt uit de belastingplannen die op Prinsjesdag zijn gepresenteerd. Dit meldt het Algemeen Dagblad.
Op dit moment geldt een vast tarief van €29,40 per passagier, ongeacht de bestemming. Dat verandert vanaf 2027. Er komen drie tarieven:
- Korte afstand (tot 2000 km): blijft €29,40
- Middellange afstand (2000–5500 km): stijgt naar ruim €47
- Lange afstand (vanaf 5500 km): wordt bijna €71
Voorbeelden van middellange bestemmingen zijn Marrakesh, Caïro en Kaapverdië. Bij lange afstanden gaat het om onder meer Los Angeles, Kaapstad en Sydney. Voor een gezin van vier loopt de belasting bij een verre reis op tot €284.
Uitzonderingen
Voor een beperkt aantal bestemmingen geldt het lage tarief, zoals voor Aruba, Bonaire, Curaçao, de Canarische Eilanden, Madeira en de Azoren.
Volgens het kabinet is de maatregel nodig om klimaatdoelen te halen. De verhoogde vliegbelasting moet jaarlijks ongeveer €1,1 miljard opleveren.
Kritiek vanuit luchtvaart en reisbranche
Luchtvaartmaatschappij KLM en brancheorganisatie ANVR uiten stevige kritiek. “Nederland prijst zich volledig uit de markt,” stelt KLM-topvrouw Marjan Rintel. Ze waarschuwt dat het netwerk van de luchtvaartmaatschappij onder druk komt te staan, wat de internationale bereikbaarheid van Nederland raakt.
ANVR-directeur Frank Radstake wijst op mogelijke ‘weglekeffecten’ waarbij reizigers uitwijken naar luchthavens in België of Duitsland, waar de vliegbelasting veel lager ligt.
Radstake pleit voor een eerlijker systeem waarbij ook korte vluchten goedkoper worden belast en opbrengsten deels worden geïnvesteerd in duurzame luchtvaartinnovatie.