Kamperende Nederlander wil comfort, klapstoeltje en pindakaas
Ruim een derde van de Nederlanders ging de afgelopen drie jaar op kampeervakantie. Liefst dicht bij huis en met vertrouwde spullen. Nederland is dan ook met 43 procent veruit de populairste bestemming om te kamperen. Vooral niet-werkenden blijven in eigen land. Frankrijk (36 procent) en Duitsland (20 procent) volgen op de tweede en derde plek. Dit meldt Vacansoleil.
Mensen kamperen het liefst met hun partner en ouders met jonge kinderen kamperen het vaakst. Favoriete locaties liggen vooral aan het water of in de natuur. Natuurlijke omgevingen staan dus hoog op het verlanglijstje, maar tegelijkertijd willen gezinnen ook in de buurt van zwembaden of aquaparken verblijven.
Pindakaas en afwasborstel mee
Nederlanders nemen graag hun eigen spullen mee: bijna de helft pakt pindakaas, hagelslag en koffie in. De afwasborstel van thuis mag ook niet ontbreken. En het klapstoeltje is onmisbaar voor het observeren van medekampeerders. Ruim 25 procent van de kampeerders neemt zo’n stoeltje mee van huis. Maar ook comfort wint terrein. Bijna de helft wil graag privé-sanitair en één op de drie neemt eigen wc-papier mee. Glamping wordt populairder, vooral bij gezinnen met tieners. Toch blijft de klassieke tent favoriet bij jongeren, en de caravan bij 60-plussers.
Kampeertypes
Vacansoleil onderzocht het kampeergedrag van Nederlanders en onderscheidt twaalf kampeertypes, van De Cultuursnuiver tot De Nachtbraker en De Digitale Nomade. Elk type heeft zijn voorkeuren én zijn ergernissen. Zo ergert de Routinekampeerder zich aan De Nachtbraker, en De Glampingprinses aan De Natuurpurist. Eerste-Keer Kampeerders blijven opvallend mild: zij storen zich nergens aan.
Afbeelding: Vacansoleil