Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Malevich: Aftermath and afterlife of the russian avant-garde

Door Redactie Nationale Recreatiegids
schedule 19 min
location_on [xx]km
Het Stedelijk en de Universiteit Leiden presenteren op 16 en 17 januari het symposium Aftermath and Afterlife of the Russian Avant-Garde, over de opkomst, ondergang, invloed en relevantie van de Russische avant-garde. Het symposium vindt plaats in het kader van de tentoonstelling Kazimir Malevich en de Russische avant-garde.

Locatie: Teijin Auditorium, Stedelijk Museum Amsterdam
Voertaal: Engels
Toegang: entreeprijs Stedelijk Museum
Reserveren: Noodzakelijk. Mail naar reservations@stedelijk.nl, ovv naam, telefoonnummer en datum van het programma dat u wilt bijwonen.

Gekeken wordt naar het verband tussen de ontmanteling en onderdrukking van de avant-garde in de jaren ‘20 en ‘30 in Rusland en de latere wederopleving en canonisering na de val van het communisme, zowel in het Westen als in Rusland. De Russische avant-garde werd verleden tijd in de jaren ’30, nadat alle kunstenaars-groepen gelijkgeschakeld werden in een algemene 'Kunstenaarsunie'. Het lot van de Russische avant-garde was echter al in de eerste helft van de jaren ’20 bepaald. Toen emigreerden kunstenaars als Kandinsky, Chagall, Gabo, Falk en Redko. Ook vond er een stilistische herijking plaats van een grote groep gematigde avant-gardisten zoals Aristarch Lentoelov, Vladimir Lebedev en Pyotr Konchalovsky. Zij kozen uiteindelijk voor een minder vooruitstrevende of zelfs uitgesproken behoudende schilderstijl.

Na de Tweede Wereldoorlog begon in het Westelijk halfrond een nieuwe lichting kunstenaars, critici en historici belangstelling te tonen voor de Russische avant-garde. De westerse neo-avant-garde voelde zich sterk aangetrokken tot de radicale Russische esthetische strategieën en de politieke implicaties daarvan. Met aan de ene kant de Koude Oorlog en aan de andere kant het neo-marxistisch verzet tegen het kapitalisme bleef de herleving van de Russische avant-garde lange tijd van grote invloed in Europa en Noord-Amerika. De Russische avant-garde werd (opnieuw) een baken van artistieke vrijheid, radicale vernieuwing en non-conformisme.

In het Rusland na Stalin vormde de avant-garde enerzijds een belangrijk model en een inspiratiebron voor de groeperingen die in de jaren ‘60 en ‘70 opkwamen; anderzijds werd ze ook gezien als elitair en oneigen, zelfs tot lang na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie.

De positie van de Russische avant-garde is ook nu nog relevant. De wens binnen de Russische politiek om de continuïteit tussen de Sovjet- en post-Sovjetperiode te benadrukken lijkt van doorslaggevende invloed op de nog altijd problematische positie van de Russische avant-garde in en ten opzichte van Rusland.

De belangrijkste vragen die op dit symposium aan de orde komen, houden verband met het politieke karakter van de avant-garde. In welke mate lieten de kunstenaars in Rusland zich leiden door de politieke context van hun werk? Of bleken hun eigen filosofische en esthetische interesses toch sterker te zijn? En in dat geval, welke strategieën pasten ze dan toe om hun esthetische onafhankelijkheid te behouden? En wat de receptie betreft: in hoeverre was de politieke context van de avant-garde bepalend voor de opleving, herbeleving, positieve receptie en uiteindelijke canonisering in het Westen?
Een breed scala aan sprekers zal ingaan op bovenstaande vragen, en ze koppelen aan de huidige tentoonstelling in het Stedelijk: Kazimir Malevich en de Russische avant-garde.

Programma donderdag 16 januari 2014
10.00 Deuren open

10.30 Welkomstwoord en inleiding door Hendrik Folkerts (curator Public Program, Stedelijk Museum Amsterdam) en Sjeng Scheijen (postdoc- onderzoeker/VENI-laureaat, Universiteit Leiden)

Sessie 1: Neo- en post-avant-garde
In de verschillende reactiveringen van de Russische avant-garde werden elementen van de avant-gardistische nalatenschap ingezet voor specifieke esthetische en filosofische doeleinden. Hoe benaderden en zagen kunstenaars deze nalatenschap, en hoe bepalend waren daarbij de verschillende canoniseringen (de receptie van de Russische avant-garde ten tijde van de Koude Oorlog bijvoorbeeld) voor hun begrip van de avant-garde? En hoe bepalend waren deze opvattingen weer voor hun reacties door middel van hun werk?

11.00  Lezing Christina Lodder (hoogleraar kunstgeschiedenis en -filosofie, University of Kent)

11.45  Vragen van het publiek

12.15  Rondetafel-gesprek met Christina Lodder (hoogleraar kunstgeschiedenis en -filosofie, University  of Kent), Natalia Murray (docent, The Courtauld Institute of Art) en Eric de Bruyn (docent kunstgeschiedenis, Universiteit Leiden), moderator: Margriet Schavemaker (hoofd onderzoek, Stedelijk Museum Amsterdam)

13.30  Einde sessie

13.30-15.00  Lunchpauze

Sessie 2: Canonisering
De canon van de Russische avant-garde is problematisch omdat er in politiek en geografisch opzicht verdeeldheid heerst over de vraag waar de Russische avant-garde precies voor staat. Waarom wordt Malevich aanbeden en is Filonov vrijwel onbekend? Deze forumdiscussie gaat in op dit probleem aan de hand van verschillende casestudy’s en legt de nadruk op de historische context, al komen ook naoorlogse opvattingen aan bod.

15.00  Korte lezingen van 20 minuten van Linda Boersma (docent kunstgeschiedenis, universiteit van Utrecht), Christina Kiaer (hoogleraar kunstgeschiedenis, Northwestern University) en Nicoletta Misler (hoogleraar moderne Oost-Europese kunst, Instituto Universitario Orientale, Napels)

16.00  Forumdiscussie, moderator: Jane Sharp (universitair professor 20ste-eeuwse kunst, Rutgers University, New Jersey)

16.30  Einde sessie

Programma vrijdag 17 januari 2014
10.30  Deuren open

10.45  Korte introductie door Sjeng Scheijen - samenvatting van de sessies op 16 januari

Sessie 3: Artistieke strategieën
Kunstenaars maken gebruik van artistieke strategieën om politieke ideeën tot uiting te brengen, maar ook om deze te omzeilen en ontkrachten. In politiek turbulente omstandigheden gebruiken kunstenaars hun creativiteit om een innerlijke wereld te scheppen die plek biedt aan excentrieke, spirituele en hoogstpersoonlijke ideeën over de werkelijkheid, die zowel specifiek aan de contemporaine politieke situatie als utopisch kunnen zijn. Dit 'innerlijke wereld'-aspect van de Russische avant-garde (in al zijn gedaanten) lijkt vaak over het hoofd te worden gezien. In deze sessie wordt dit aspect van de Russische avant-garde nader bekeken om te begrijpen hoe een antipolitieke stellingname deel kon zijn van de avant-garde.

11.00  Korte lezingen van 20 minuten door Jane Sharp (universitair hoofddocent 20ste-eeuwse kunst, Rutgers University), Tim Harte (universitair hoofddocent Russisch en mededirecteur van het Russian Flagship Program, Bryn Mawr College) en John Bowlt (hoogleraar Slavische talen en literatuur, University of Southern California)

12.00  Forumdiscussie, moderator: Inge Wierda (onafhankelijk kunsthistorica)

12.30-14.00  Lunchpauze

Sessie 4: Politiek
Zowel persoonlijke politieke opvattingen als de realiteit van het leven onder het Sovjetregime en de prerevolutionaire politiek waren van invloed op de Russische avant-garde. Hoe verhielden deze beiden zich tot elkaar? In hoeverre waren politieke opvattingen van invloed op de esthetische productie? Of was de politieke context misschien minder belangrijk dan doorgaans wordt aangenomen?

14.00  Korte lezingen van 20 minuten van Sjeng Scheijen (postdoc- onderzoeker/VENI-laureaat, Universiteit Leiden), Alexandra Shatskikh (onafhankelijk wetenschapper, Moskou) en Susan E. Reid (hoogleraar Russische en Sovjet-kunstgeschiedenis, University of Sheffield)

15.00  Forumdiscussie, moderator: Ellen Rutten (professor Slavische Literatuur en Cultuur, UvA)

15.30  Einde sessie

15.45  Afsluiting door Margriet Schavemaker (hoofd onderzoek, Stedelijk Museum Amsterdam)

16.30  Einde van het symposium

© Nationale Recreatiegids

24 april '24 (11:12)

Yentl en de Boer schrappen meer shows uit voorzorg om gezondheid

Cabaretduo Yentl en de Boer heeft nog drie voorstellingen verplaatst. Ook de shows de komende dagen in Heerenveen, Rotterdam en Oss gaan deze week niet door. Dat heeft hun management woensdag gemeld.

24 april '24 ( 8:45)

Youp van 't Hek stopt voorstelling om black-outs, woensdag gaat 'in principe' door

Youp van 't Hek heeft dinsdagavond zijn voorstelling in Koninklijk Theater Carré in Amsterdam voortijdig afgebroken. Bezoekers vertellen op sociale media en aan de NOS dat de 70-jarige cabaretier op het podium last had van black-outs. Het optreden van Youp van 't Hek woensdag in Theater Carré in Amsterdam gaat "in principe" door. Dat laat zijn management woensdagochtend weten.

23 april '24 (14:37)

Big Time Rush verplaatst show van 013 naar Ziggo Dome om grote vraag

De Amerikaanse boyband Big Time Rush heeft een andere locatie gevonden voor een van de optredens die de groep in juni in Nederland geeft. Het optreden op 10 juni zou oorspronkelijk plaatsvinden in poppodium 013 in Tilburg, maar vanwege "overweldigend succes" is dat optreden verplaatst naar de Ziggo Dome in Amsterdam.

23 april '24 ( 8:50)

Oud-Kensington-zanger Eloi Youssef doet extra concerten

Oud-Kensington-zanger Eloi Youssef en orkest Kamerata Zuid gaan volgend jaar extra concerten geven. Dat maakte hun management maandag bekend. De extra optredens staan in het voorjaar van 2025 gepland in Utrecht, Eindhoven, Tilburg en Groningen.

22 april '24 (11:27)

Zangeres Vanessa maakt na twintig jaar comeback tijdens Milkshake

Vanessa is vrijdag 26 juli de hoofdact tijdens de opening van het festival Milkshake in de Amsterdamse Gashouder. Met het optreden maakt de zangeres na bijna twintig jaar haar comeback op een podium.

22 april '24 ( 9:16)

Rapper Nas staat op 5 november in Amsterdamse AFAS Live

Rapper Nas komt op 5 november naar Nederland voor een concert in AFAS Live. Met zijn optreden viert hij het 30-jarig bestaan van zijn iconische album 'Illmatic te vieren. De kaartverkoop gaat 25 april van start, heeft concertorganisator MOJO bekendgemaakt.

19 april '24 (14:32)

Lenette van Dongen annuleert optredens na overlijden moeder

De optredens van cabaretière Lenette van Dongen (65) op vrijdag en zaterdag in Theater de Veste in Delft gaan niet door. Dat meldt het theater vrijdag aan bezoekers. Reden is het overlijden van haar moeder.

19 april '24 (12:25)

Faithless komt op 12 juni naar Paradiso

Faithless geeft op 12 juni dit jaar een concert in Paradiso in Amsterdam. Dat maakt het poppodium vrijdag bekend.

19 april '24 ( 9:19)

Verscherpte regels bij Nationale Herdenking om kans op verstoringen

Er worden dit jaar extra maatregelen genomen tijdens de Nationale Herdenking op 4 mei op de Dam, vanwege de kans op spontane protestacties of verstoringen. Zo worden maximaal 10.000 mensen toegelaten op het plein, zijn borden, vlaggen of versterkers niet toegestaan en moeten alle aanwezigen daarop gefouilleerd worden.

19 april '24 ( 8:54)

Zanger Chef'Special heeft hernia, clubtour verplaatst

Chef'Special moet ook de rest van de clubtournee verplaatsen. Zanger Joshua Nolet heeft een acute hernia en moest onverwacht worden geopereerd. Door de operatie moet Nolet de komende weken rust nemen.